ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
یک عذاب ناشناخت در سورهٴ مبارکهٴ «فجر» آمده و آن عبارت است از این است که عذاب قیامت یک عذاب ناشناخته است یعنی کسی تا به حال این گونه از عذاب را درک نکرده و نچشیده است همینطور که لذّتهایی هم که در قیامت هست مشابهش در دنیا نیست «ما عین رأتْ ولا اُذنٌ سَمِعَت» .
فرمود: ﴿فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُم﴾[1] یعنی هیچ کس نمیداند خدای متعال برای او چه ذخیره کرده است زیرا آنچه در دنیا دیده است یک سلسله ای از لذایذ محدود است و محدود است به عالم طبیعت اما لذت یا عذاب آخرت از سنخ دیگر است این در ذیل آیهای است که مربوط به نمازشبخوانها آمده است که ﴿تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ﴾[2] دربارهٴ اینگونه از رادمردان که نمونهٴ بارزش حضرت آیت الله عظمای بهجت(حشره الله مع النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین) است از همین قبیل بود فرمود: ﴿فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ﴾ این نکره در سیاق لفظ است که یعنی هیچ کس نمیداند ما اینجا چه وسیلهٴ برای پذیرایی او آماده کردیم به خیال کسی هم نمیآید.
. از آن طرف هم در بخش پایانی سورهٴ مبارکهٴ «فجر» فرمود: ﴿فَیَوْمَئِذٍ لَا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ٭ وَلاَ یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ﴾[3] که یعنی آن بگیر و ببندی که در جهنم است سابقه ندارد لذا نکته اساسی این است نعمت ها و لذت های بهشتی بی سابقه است همانطور که عذاب قیامت هم بی مثل و بی سابقه است مهم این است که ما کدام راه را انتخاب می کنیم؟
پی نوشت :
1. سورهٴ سجده, آیهٴ 17.
2. . سورهٴ سجده, آیهٴ 16.