اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق
اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق

تصدیق کننده

Related image

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از نکات جالب در باب قرآن کریم  نسبت قرآن  با سایر کتاب های آسمانی است که قرآن کریم علاوه بر اینکه به حق نازل شده است،تصدیق کننده کتاب های پیشین خود یعنی انجیل و تورات نیز هست، البته انجیل و توراتی که تحریف نشده و حقیقی و واقعی هستند (1)

 مقوله تصدیق شدن تورات و انجیل توسط قرآن کریم باعث می شود پیروان این ادیان علاوه بر نگرش و گرایش بر اسلام ،مسلمین را از خود بدانند و با آنها با احترام برخورد نمایند چرا که اسلام هم در احکام فقهی خود بین کفار و اهل کتاب فرق قائل شده و احتراماتی نسبت به اهل کتاب لحاظ کرده است

کسانی که در احکام و اعتقادات سه دین اسلام مسیحیت و یهود تحقیق نمایند به حق متوجه خواهند شد که که هر سه دین از خدای واحد و قادر نازل شده است البته با این فرق که دین مبین اسلام فاقد هر گونه تحریف و کامل ترین و جامع ترین دین الهی که خدای متعال بر پیامبر مسلمانان   لقب خاتم النبیین را عطاء فرموده است.

پی نوشت :

1.  نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ أَنْزَلَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ( آیه سوم سوره مبارکه آل عمران)

( همان کسی که ) کتاب را بحق بر تو نازل کرد ، که با نشانه های کتب پیشین ، منطبق است و «تورات» و «انجیل» را. (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی)

مسئله تکلیف و ظرفیت

Image result for ‫لا یکلف الله نفسا الا وسعها‬‎


بسم الله الرحمن الرحیم

اسلام به عنوان دینی که بر اساس سرشت و فطرت آدمی بنا شده  دستوراتی را می دهد که منطبق بر روحیات و سرشت آدمی است 

اما در سایر ادیان به علت تحریف و اینکه عقل بشری به جای وحی الهی حاکم  بر آن ادیان و پیروان آن گشته است  دیگر توجه به فطرت انسان وجود ندارد.

 یکی از دستوراتی که بر اساس فطرت آدمی بیان شده و عقل انسان توان درک آن را دارد مسئله ای است که قرآن کریم در سوره بقره آیه  286  بیان می کند که عبارت است از مسئله تکلیف وظرفیت انسان  که  یعنی هر انسانی در زندگی خود یک تکلیفی دارد اما کمیت و کیفیت این تکلیف بر اساس ظرفیت های او است 

مثلا خدای متعال انتظاری که از یک پیرمرد کشاورز و روستایی دارد با یک مرجع تقلید جهان تشیع کاملا فرق دارد 

و یا شخصی که مریض است و یا در سفر است و توان روزه گرفتن را ندارد با شخص سالم کاملا متفاوت است  لذا خدای متعال بر گروه اول روزه را واجب نکرد اما بر شخصی که سالم است و مانعی بر روزه گرفتن ندارد روزه واجب است

نکته اصلی این است که ما در زندگی خود هر چه نیکی کنیم به سود خودمان است و هر چه که بدی هم کنیم این بدی وبال گردنمان می شود پس چرا از زندگی خود بیشترین استفاده را نکنیم

پی نوشت :

1. لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ

خداوند هیچ کس را جز به قدر توانایى‏ اش تکلیف نمى ‏کند. آنچه (از خوبى‏) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى‏) به دست آورده به زیان اوست‏. پروردگارا، اگر فراموش کردیم یا به خطا رفتیم بر ما مگیر، پروردگارا، هیچ بار گرانى بر (دوش‏) ما مگذار؛ همچنانکه بر (دوش‏) کسانى که پیش از ما بودند نهادى‏. پروردگارا، و آنچه تاب آن نداریم بر ما تحمیل مکن‏؛ و از ما درگذر؛ و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور؛ سرور ما تویى‏؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز کن‏



آداب کمک به نیازمندان

Image result for ‫زکات‬‎



بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از نکاتی که دین مبین اسلام در باب مدیریت جامعه اسلامی  بر آن تاکید دارد مبارزه با فقر و عوامل پیدایش آن است 

لذا اسلام با بیکاری ،طنبلی و رخوت جامعه مخالف است و موکدا به جوانان توصیه می کند که به کار و فعالیت و تشکیل خانواده  مشغول باشند  چرا که جوانی که  سرگرم فعالیت و کار کردن است از آلوده شدن به مواد مخدر و ارتباطات با نامحرم  و مسیر های بیراه بدور است 

علاوه بر اینکه اسلام به طور مستقیم با عوامل پیدایش فقر مبارزه می کند از طرفی هم به مسلمین توصیه می کند که در راه خدا اموالشان را به نیازمندان صدقه بدهند طوری که قرآن کریم جریان انفاق را اینگونه بیان می کند:

مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ (1)

که یعنی : کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند ، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد ( و شایستگی داشته باشد ) ، دو یا چند برابر می کند و خدا ( از نظر قدرت و رحمت ، ) وسیع ، و ( به همه چیز ) داناست.

همانطوری که کاشت یک بذر یک دانه بعد از کاشت و بداشت محصول چندین هزار مثل خود را تولید می کند مالی که در راه انفاق به متستضعفین پرداخهت می شود هم همینطور است

و در آیات بعد به مسلمانان تاکید می کند که صرفا انفاق کردن و صدقه دادن مهم نیست بلکه سخن خوش و گذشت و تحقیر نکردن با مستضعفین هم مهم است 

قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَیْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ یَتْبَعُها أَذیً وَ اللَّهُ غَنِیٌّ حَلیمٌ(2)

پی نوشت :

1. آیه 261 سوره مبارکه بقره

2. آیه 263 سوره مبارکه بقره






سواد رسانه

Image result for ‫سواد رسانه ای‬‎


چندی پیش یکی از اهالی فرهنگ و رسانه جمله قابل تاملی در پدیده سلبریتی بیان کرد که باعث شد به سخنان او تامل و فکر بیشتری کنم ، صحبت این استاد بزرگوار چنین بود که پدیده سلبریتی اساسا  انقام جامعه ای است که بر اساس مسئله دموکراسی شکل گرفته ازخود دموکراسی .

حقیقت مسئله این است که پدیده سلبریتی از جمله پدیده های است که جامعه را چند وقتی مشغول خودش کرده  در قدیم هم همینگونه بود اما آنچه که  جامعه  را تحت تاثیر قرار می دهد مهم  هم است این هست که سلبریتی یک جامعه متمدن و متدین چه کسی است ؟

بدین بیان که  اساسا سلبریتی واقعی در جامعه روشنفکران و دانشمندان و فرهیختگان آن عصر هستند که اندیشه و عقاید سترگ آنان همه سرشار از مطالب آموزنده برای عموم مردم است  و حضور آنان در جامعه ،جامعه را به رشد و تعالی خود می رساند مثل زمانه های قدیم که حکما و  دانشمندان و عالمان سلبریتی زمان خود معرفی می شدند و حتی شاهان دربار علاوه بر ارادت سعی بر مراوده با آنان داشتند و مردم هم علاوه بر اظهار محبت سعی بر آموختن افکار و اندیشه های آنان  می کردند مثل سرگذشت  شیخ بهایی و ارادات شهاهان صفوی و مردم اصفهان اما متاسفانه در عصر حاضر عده ای از بازیگران ، فوتبالیست ها و اهالی موسقی و ...به سلبریتی های جامعه مبدل شده اند و جای فرهیختگان جامعه را گرفته اند

نقطه تاریک مسئله زمانی آثار زیان بار خود را پدیدار می کند که جوانان ما اعم از دختر و پسر  از این عده  تقلید می کنند و آنان را به عنوان الگوی خود قرار می دهد

متاسفانه عمده  این عده به غیر از تخصص  در زمینه خود فاقد سطح سواد  متناسب اظهار نظر های  سیاسی اجتماعی و فرهنگی  هستند که این مسئله باعث اظهار نظر های بیخردانه ای می شود که جامعه  و مردم ما باید تاوان چنین اشتباهاتی را باید بدهند

مثلا در جریان قتل  اخیر در همدان عده ای معتقد هستند که انگیزه قاتل از این واقعه  دردناک دیدن و قبول کردن مطلب بازنشری یک بازیگر خانم در فضای مجازی تویتر می دانند که برفرض صحت این تحلیل انگیزه ای شد تا  قاتل مقتول را به قتل برساند لذا به همه اصحاب سلبریتی یا هرکسی که صاحب تریبون در فضای مجازی است در بازنشر کردن ، پاسخ دادن و و به شهرت رساندن یک حرف  اعم از صحیح یا غلط به تاثیر این کلام در جامعه فکر کنیم  و بدانیم که اگر یک جمله بر فرض محال غلط باشد چه اثراتی را میتواند در جامعه بگذارد  که این مهم  محقق نمی شود مگر با آشنای با سوادی به نام سواد رسانه ای

بر اساس ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای در این خصوص مقرر کرده است «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد .1

پی نوشت :

1. ماده 18 قانون جرایم رایانه ای