ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
شیخ صدوق رحمت الله در کتاب شریف خصال حدیثی را از رسول الله نقل می کنند که بسیار مفید و کاربردی می باشد
حضرت می فرمایند : آنچه بیش از هر چیز درباره امتم نگران کننده است سه چیز می باشد :
اول : لغزش عالم
دوم : مجادله منافق به وسیله قرآن کریم
سوم : دنیایی که گردن های شما را می زند
پس از دنیا بز خویش بترسید[1]
بر اساس این روایت شریف لغزش های علما و مجادله به وسیله قرآن توسط منافقین یکی از نگرانی های رسول محسوب می شود مسئله مهم آن است که وقتی علمای دین دچار لغزش شوند و نتوانند آن طور که باید و شاید هست از دین خدا محافظت کنند این منافقین هستند که به قصد ضربه زدن به اسلام و مسلمین تفرقه می اندازند و قرآن کریم را بازیچه مجادله و مرآء های خود می کنند .
لذا آگاه باشیم که عالم بی بصیرت فریفته حوادث می شود
پی نوشت :
1. خصال 214/163
هر چیزی که مخلوق خدای متعال است به نحوی جنبه مرآت و آیینه بودن برای خدای متعال را دارد
منتها فرق آینه بودن مخلوقات برای خدای متعال با تمام آینه ها در این است که آینه الهی فقط جمال و جلال او را نشان می دهد و بس اما در آینه های دنیوی هر کسی که جلوی آن قرار بگیرد را نشان می دهند و فرق دیگر هم این هست که آیینه های خدای متعال گاهی روشن هستند مثل روز گاهی هم تاریک مثل شب و در آینه بودن هیچ
یکی از نعمت هایی که خدای متعال به انسان ارزانی داشته است نعمت دوستی است که انسان بایدقدر آن را بداند خدای متعال در سوره آل عمران می فرماید :
اذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا [1]
واز نعمتی که خدا به شما ارزرانی داشته است یاد کنید آن هنگام که دشمن یکدیگر بودید و او دلهایتان را با هم الفت داد و به لطف او برادر شدید.
لذا بر اساس این شریفه دوستی افراد یکی از نعمت های خدای متعال می باشد و در دین مبین اسلام برای انتخاب دوست ، آداب دوستی مطالب بسیاری بیان شده است .
پی نوشت :
1. آیه 103 سوره مبارکه آل عمران
عقل انسان یکی از مهمترین مخلوقات است،
و عقلانیت انسان هم حاکم که این کار خوب است یا بد و حکم عقل لازم الاتباع است.
قرآن کریم در سوره نسا آیه 165 می فرماید :
که یعنی :
پیامبرانی که بشارتدهنده و بیمدهنده بودند، تا بعد از این پیامبران، حجتی برای مردم بر خدا باقی نماند، (و بر همه اتمام حجت شود؛) و خداوند، توانا و حکیم است
عقل انسان در عین حال که فقیر محض است و عبد صرف است، این قدرت را دارد که به خدا متعال بگوید شما که ما را آفریدی، ما که سفر طولانی در پیش داریم، نه از گذشته خود با خبر هستیم، نه در آینده بعد از مرگ میدانیم به کجا میرویم ؟ ، حتماً باید برای ما راهنما بفرستی!
لذا اگر برای ما پیامبرانی ارسال نمیشد که راه را نشانمان بدهد ما این حجت را داشتیم که در مقابل خدای متعال اقامه کنیم لذا با فرستادن راهنمایانی حجت بر ما تمام شد.
پی نوشت :
1. آیه 165 سوره مبارکه نسا