اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق
اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق

گوشزد

Image result for ‫دستور دادن به انگلیسی‬‎


یکی از نکاتی که مبلغین و اصحاب وعظ و خطابه وهر کسی که در امور تربیتی اشتغال دارد  باید رعایت کند مسئله رعایت کردن مواردی است که انسان به دیگران گوشزد می کند و این گوشزد ها اعم از اوامر هست و نواهی

در این زمینه داستان خرما خوردن پیامبر معروف هست که :

طفلی بسیار خرما می‌خورد، مادرش او را نزد پیغمبر برد و عرض کرد به این طفل بفرمایید خرما نخورد. پیغمبر فرمود: «امروز برو و فردا باز آی.» روز دیگر زن باز آمد. حضرت کودک را فرمود: «نخورد.» زن گفت: «یا رسول الله چرا دیروز به او نفرمودید.» حضرت فرمود: «دیروز خودم خرما خورده بودم و حرفم در او تأثیر نداشت که رطب خورده منع رطب چون کند».(1)

ویا روایت امیرالمومنین که فرمودند :

انی لااحثکم علی طاعه الا واسبقکم الیها،ولا انهاکم عن معصیه الا و اتناهی قبلکم عنها(2)

که یعنی : همانا من شما را به طاعتی وا نمی دارم مگر آن که خود جلوتر از شما آن را انجام می دهم و از گناهی باز نمی دارم جز آن که خودم پیش از شما از آن باز ایستم.

پی نوشت :

1.  حسن ذوالفقاری، داستان‌های امثال، تهران، مازیار، چ 2، 1385، ص 539.

2.غرر الحکم 3781

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد