ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
قرآن کریم می فر مایید : اگر خدا پیامبر نمیفرستاد، عقل احتجاج میکرد، به خدا میگفت ما نه از گذشتهمان باخبر بودیم نه از آینده بعد از مرگ به کجا میرویم! نه از اسرار عالم باخبر هستیم که چه چیزی بد است چه چیزی خوب است؛ چه چیزی حلال است چه چیزی حرام است! چه چیزی پاک است چه چیزی نجس است! کلّ جهان را تو آفریدی، سابقه ما دست توست، لاحقه ما دست توست، اگر پیامبر نمیفرستادیم این بشر علیه خدا استدلال میکرد: ﴿لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾،[1] بعد از رسل، دیگر حجتی نیست ولی اگر نمیفرستادیم قبل از رسل، بشر میتوانست علیه خدا ـ معاذالله ـ احتجاج کند. این آیه حرمت عقل، حجیت عقل، برهان عقل را امضا میکند، ضرورت وحی و نبوت را اثبات میکند، و اینکه هیچ ممکن نیست جامعه بشری بدون وحی باشد. آیات دیگر قرآن یک سلسله اصولیهستند که برابر همین فرمود هیچ زمان و هیچ زمینی؛ هیچ عصر و هیچ مصری نبود که ما پیغمبر نفرستیم. این را در چند قسمت از قرآن کریم فرمود؛ چه در سوره مبارکه «نحل» به این صورت ذکر کرد که هیچ سرزمینی نبود، هیچ امتی نبود مگر اینکه برای او پیغمبر فرستادیم، آیه 36 سوره مبارکه «نحل» این است: ﴿وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّةٍ﴾ این موجبه کلّیه است. ﴿وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ﴾.
پی نوشت :
1 . سوره نساء، آیه165.