این حدیث چقدر عالمانه و محقّقانه است!امام حسین علیه السلام فرمودند هیچ هدفی وسیله را توجیه نمیکند. این حرفی است که بیگانگان اخیراً به دنبالش راه افتادند حضرت فرمود که «مَنْ حَاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ اَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو وَ اَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یَحْذَرُ»،[1] خیلیها اخیراً میگویند هدف وسیله را توجیه میکند! حضرت فرمود اگر مقصدی داری باید از راه صحیح وارد بشوی. کسی بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز به مقصد نمیرسد. هیچ هدفی وسیله را توجیه نمیکند. بین هدف و وسیله تناسب ضروری برقرار است از راه پاک به مقصد پاک، مقصد پاک راه پاک میطلبد. «مَنْ حَاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ»؛ بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز نمیرسد: «مَنْ حَاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ اَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو وَ اَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یَحْذَرُ»؛ زودتر از دیگران به چاه میافتد. این بیان بوسیدنی است. حالا خیلیها به این فکر افتادند گفتند هدف وسیله را توجیه میکند، هدف وسیله را توجیه میکند! حضرت تنها مسئله مبارزه آنها را نگفت، این معارف بلند را هم گفته است. ما اگر برای مظلومیت سیّدالشهداء گریه میکنیم برای مظلومیت عقل و عدل است، وگرنه ما ملّت گریه نیستیم. نباید گفت چرا شیعه گریه میکند؟ شیعه برای اینکه عدل را از دست داد، عقل را از دست داد،
کتاب وسائل چند هزار حدیث دارد؟ در این چند هزار حدیث پنج تا حدیث از امام حسین پیدا کنید. نیست! این اشک ندارد؟ بیست سال ولیّ خدا، ده سال که زمان امامت وجود مبارک امام حسن بود این به حسب ظاهر امامت نداشت؛ اما ده سال دیگر حجت بالغه الهی بود. این بهاندازه ده تا روایت فقهی در کتابهای ما نیست. ما چند هزار روایت در وسائل داریم؟ شما ده تا روایت از امام حسین پیدا میکنید؟ خدا مرحوم ابن بابویه قمی را غریق رحمتش کند! میگوید ما برای این میگرییم، عدل را از ما گرفتند، عقل را از ما گرفتند، عصمت را خاموش کردند برای اینکه اینها را به دست بیاوریم گریه میکنیم. در مجلسی در مدینه وجود مبارک حجت بالغه الهی حسین بن علی (سلاماللهعلیه) نشسته است، آن ابن ازرق که از ابن عباس مسئله سؤال میکند حضرت جواب داد، این در کمال بیادبی گفت آقا به تو چه؟ من که از تو سؤال نکردم! تازه ابن عباس دارد میگوید نه آقا اینها هستندکه باسواد هستند.[2]این گریه ندارد! ما که اهل گریه بیجا نیستیم ما میبینیم که عدل را دارند از ما میگیرند، عقل را از ما دارند میگیرند طهارت را دارند از ما میگیرند ما با اشک به دست میآوریم.
غرض این است که اینها این گونه بودند. اگر همین حسین بن علی (سلاماللهعلیه) که این حدیث بوسیدنی است، فرمود هیچ هدفی وسیله را توجیه نمیکند ههیچ ممکن نیست با حرام هرگز زندگی کسی پیش نمیرود، «مَنْ حَاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ اَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو وَ اَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یَحْذَرُ».
پی نوشت :