ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
دریمن گروهی بودند که شغلشان باغداری بود
این باغدارها دستورات اسلامی را رعایت نمیکردند، حقوق فقرا را نمیدادند. مسئله رعایت حقوق فقرا در اسلام دستور داده شد و هم ائمه(علیهم السلام) این کار را عملاً انجام میدادند.
بعضی از این بزرگوارها که در مدینه باغی با کوشش خودشان تحصیل کرده بودند. هنگامی که این میوهها میرسید، بخشی از دیوارها را باز میکردند که اگر کسی نیاز دارد از دیوار بالا نرود؛ آنها هم نمیرفتند البته. از همین راهی که باز شد بروند میوه را بچینند و بروند. این ادبی که اینها از ائمه(علیهم السلام) آموختند، دو تا کار یاد گرفتند: یکی اینکه فهمیدند مستحب است یا رایج است مثلاً رواست که صاحب باغ مقداری «حق المارّة» برای عابران قرار بدهد. یک مقدار خود اینها هم ادب پیدا کردند و بیش از اندازه نمیگرفتند؛ ولی کار امام(سلام الله علیه) این بود هر وقت محصول میرسید مقداری از این دیوارها را باز میگذاشت که عابران بیایند میوه خودشان را بچینند و بروند. این میشود تمدّن که نیازمند بهره خودش را ببرد و بیش از آن اندازه هم نبرد و گفتند چیدن میوه از درخت در شب مکروه است. کسب شب هم شما روایات باب وسائل[1] را ملاحظه بفرمایید! حالا یک وقت است شیفت کار است، جامعه نیاز دارد حرفی دیگر است. اما تعبیر به حرمت شده است که اگر کسی شب کار بکند حق چشم را ادا نکند، تعبیر به حرمت شده است در روایت.[2]
پی نوشت :
1.وسائل الشیعة، ج9، ص203 و 204.
2. درس تفسیر آیت الله جوادی جلسه پنجم سوره قلم