اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق
اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق

نمی ترسید و ناراحت نمی شوید

Image result for Positive Energy


انسان  غیر معصوم هرچقدر هم که قوی باشد گاهی بر اثر شرایط سخت سست می شود گاهی آنقدر شرایط بر انسان سخت می شود که واقعا انسان را در انتخاب دچار مشکل می کنند این یک واقعیت هست که گاهی مشکلات از ما در زندگی یک قدم جلو تر هست در دین مبین اسلام هم همینطور هست چه در صدر اسلام چه بعد ها گاهی اگر کسی دین اسلام را قبول می کرد کفار چنان شرایط را بر او و خانواده اش سخت می کردند که دیگر نمی توانست تکان بخورد لذا خدای متعال در جای جای قرآن کریم امیدهای به مومنان می دهد مثلا در آیه 13 سوره مبارکه احقاف می فرماید : 

ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون [1]

کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یکتاست سپس استقامت کردند نه ترسی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند 

گاهی یک جمله محکم و مطمنی را که  پدر انسان یا رسول خدا و یا امامان بزرگوار اسلام می گویند قلب انسان  رامطمئن می کند حالا  اگر  خدای متعال  که خالق پدر و رسول الله هست به مومنین می فرماید اگر استقامت کنید نه ترسی بر شماست و غم و اندوه خب این فرمایش خدای متعال برای هر مومنی در هر قرن و زمان مکانی آرامش عالی را ایجاد می کند.

پی نوشت 

1. آیه 13 سوره احقاف

معبود

Related image


قرآن کریم وقتی از جریان محشر و حساب  و کتاب صحبت می کند می فرماید موقعی که مردم محشور میشوند معبود های آنها دشمنان آنها خواهد بود

بعضی از افراد هستند که مثلا خدایشان در زندگی غرورشان هست  و یا پول و اموال زیادشان هست حتی گاهی زن و فرزند هم به خدای انسان تبدیل می شود اینکه گاهی انسان به جایی خدای متعال لذت  را جایگزین او می کند و موقع محشر  و حساب و کتاب   او به خاطر این غرور و پول و لذت آخرت خود را ارزان  فروخته و ضرر کرده آن وقت با این لذت دشمن می شود و عبادت او را انکار می کند 

ما باید مراقب باشیم که معبودمان را در دنیا چه چیزی قرار می دهیم خدایمان خدای واقعی است یا لذت هایمان را به جایگزین خداوند کرده ایم

وَ إِذا حُشِرَ النَّاسُ کانُوا لَهُمْ أَعْداءً وَ کانُوا بِعِبادَتِهِمْ کافِرینَ[1]

پی نوشت :

1. آیه 6 سوره مبارکه احقاف

آیت الله جوادی

Image result for ‫جوادی آملی‬‎


اساس قرآن کریم بر سه عنصر است: یکی ﴿ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ﴾،[1] دوم: ﴿وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾، سوم: ﴿وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ﴾. در تبیین معارف، از مَثل استفاده می‌کند. در تشریح مواعظ، از مثال استفاده می‌کند. آنجا که بخواهند مطلب عمیق علمی را بفهمانند ضمن اقامه برهان، مَثل ذکر می‌کنند که مَثل همان طوری که قبلاً ملاحظه فرمودید دو کار می‌کند: یکی دامنه مطلب را پایین می‌آورد، رقیق می‌کند؛ یکی دست فهم شنونده را می‌گیرد و بالا می‌برد تا هم‌سطح بشوند و چیزی بفهمند. ﴿مَثَلُ الَّذینَ کَفَرُوا﴾،[2] کذا، یا مَثل توحید را می‌فرماید که چند مالک‌اند و یک بنده دارند: ﴿فیهِ شُرَکاءُ مُتَشاکِسُونَ﴾،[3] که اینها مَثل هستند. خاصیت مَثل این است که مطلبِ اوج گرفته را پایین می‌آورد و دست فهم مخاطب را بالا می‌برد تا بفهمد.

اما مثال، نمونه است، نه مَثل. می‌فرماید اگر کسی به راه باشد، ما نعمت‌ها را بر او عرضه می‌داریم؛ مثالش فلان گروه هستند و اگر کسی کفران نعمت کند، نعمت را بعد از آزمایش‌های فراوان از او می‌گیریم؛ نمونه‌ آن فلان گروه هستند.

پی نوشت :

[1]سوره نحل، آیه125.

[2] . سوره بقره، آیه171؛ سوره إبراهیم، آیه18.

[3] . سوره روم، آیه29.

جهان خلقت به انسان متقی درس توحید می دهد

Image result for ‫جهان طبیعت‬‎


امروز مشغول مشغول نگاه کردن یک مستند  زیبا بودم در مورد شگفتی های جهان و بدن انسان که توجهم را جلب کرد و ذهنم را درگیر  که واقعا خدای متعال چقدر با دقت و ظرافت دست به خلق عالم زده است

قرآن کریم در آیه چهارم سوره جاثیه می فرماید :

وَفِی خَلْقِکُمْ وَمَا یَبُثُّ مِنْ دَابَّةٍ آیَاتٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ

و نیز در آفرینش شما و جنبندگانی که (در سراسر زمین) پراکنده ساخته، نشانه‌هایی است برای جمعیّتی که اهل یقینند.


اینکه خداوند می فرماید کسانی که اهل یقین هستند برای آنها در خلقت آسمان و زمین نشانه هایی هست یعنی انسان مومن با نگاه به جهان خلقت ایمانش افزایش پیدا می کنند و عالم برای انسان متقی درس توحید می دهد