اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق
اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق

پیغمبر به مسلمونا بگووووووو

و آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۳۱﴾

 به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بى‏نیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکرده‏اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید (۳۱)

 

بحث  ما راجع به حجاب هست چه ارزشی خیلی ها صرفا  چت حجاب را دست و پاگیر میدانند میگویند که بد هست اما واقعا اگر لختی و عریانی  تمدن و شرافت باشد حیوانات که باید از ما متمدن تر باشتد شرافت مند تر باشند متاسفانه ما حجاب را نماد امل بودن و دختران کم حجاب و یا بی حجاب رو نماد بروز بودن و تجدد میدانیم  خب این این خلط مبحث هست من کار ندارم به آنچه که در بیرون شایع هست و شما جوانان عزیز در دانشگاه خود که عمدتا  مختلط هستید خیلی از چیز ها را میدانید اما حرف من  یک جمله هست و اونم اینه که این چیزیکه شما میبینید تمام مطلب نیست بلکه یک سری حقایقی هم هست که ما نمیبینیم بلکه در مورد موجودی صحبت میکنیم که از بعد روان شناسی زیر لایه های بسیاری دارد  خب تصمیم گیری هم کمی سخت میشود ببینید صدی شصت درصد بی حجابی ریشه اش در جلب توجه هست  من نمیگویم که دختران چادری همه کار درست هستند نه اما انچه که روانشناسی میگوید و ممد کاران اجتماعی هم روی چنین اطلاعاتی صحه میگذارنند همین هست که بی حجابی از  عقده نشئت میگیرد نه عرف خانوادگی    همیشه  مادران ما میگویند که در بحث ازدواج به دنبال دختران اصل و نصب دار باشید چون انکه گرفتن  این چنین دختران  اگر چه سخت هست اما نگه داشتنش راحت میباشد بر خلاف دختران بی نصب که شاید گرفتنشان راحت اما نگه داشتنشان سخت هست یک قصه ای نقل شده در باب نزاعی که بین شیخ بهایی و شاه عباس صفوی رخ داد

گویند شاه عباس معتقد بود اصل و نصب  از همه چیز مهمتر هست و شیخ بهایی هم گفتار ایشان را کرد که نزاعی صورت گرفت و شاه از شیخ  دلیل و مدرکی را مطالبه کرد شیخ همه سندش را به فردا شب موقع شام موکول کرد و قرار گذاشت که  شام  شاه در عالی قابوه صرف شود  و شاه هم موافقت کرد   فردا شب باصرف غذا گربه های عالی قابوه به وسیله بوی غذای اربابی نظرشان جلب میشود و به جایگاه اربابی تشریف میاورند که لحظه ای به دستور شیخ تعدادی موش وسط باغ پخش میشود موقع امدن موش ها گربه ها یک بساطی را برای شاه رقم میزنند که شاه از خوردن شام منصرف میشود و اینگونه بود که شیخ به شاه فهماند که درست هست که  اصل نسب مهم هست اما  همه چیز نیست .

اصلا 
همه ما روایاتی را که در خصوص نهی از ازدواج با دخترانی که در خانواده های غیر مذهبی بزرگ شده اند شنیده ایم .

در اسلام ملاکهای برای انتخاب همسر مطرح شده و همچنین برخی ملاکهای انتخاب هم مورد نکوهش قرار داده شده است

از جمله مواردی که در اسلام مورد نهی واقع شده (البته ارشاد نه تحریمی) ازدواج با دختری با صفت منبت السوء است :

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در انتخاب همسر می‏ فرمایند:

«
ایاکم و خضراء الدمن، قیل یا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال: المراة الحسناء فی منبت ال‏سوء»

«
مردم! از «خضراء الدمن‏» بپرهیزید، عرض شد مقصود چیست؟ فرمودند: زن زیبا که در خاندان بد و پلید متولد شود» 

برای بررسی دقیق باید دید اولا منظور روایت از حسناء چیست و ثانیا آیا حسنا با ایمان را شامل میشود یا خیر؟

حسنا به معنی زیبایی است و ارتباطی به محسن بودن ندارد.اما آیا این روایت شامل حسناء مومن می شود یا خیر؟

مادر روایات بحثی داریم به نام هم کفو بودن !

مسئله هم کفو بودن در لسان امروزی مردم برابری از جهت خانواده و فرهنگ و تمکن مالی و علمی است اما در روایات ما 

هم کفو بودن تنها در ایمان است !

اصول کافی یک باب در این زمینه دارد که کاملا گویایی این نکته هست حتی در روایات ذکر شده برتری به تقوی است و 

ارتباطی به اصل و نسب و شهرت و خانواده ندارد

پس طبق روایات حسنا شامل حسناء مومنه و متقی نمی شود.

حال پس مراد از حسنا و خضراء الدمن چیست ؟

ملاک اصلی انتخاب همسر:

در روایات مباحثی داریم که منع می کند ازداوج با دختری صرفا برای مال یا جمال و از طرفی تشویق می کنند که به خاطر دین 

دختر او را انتخاب نماییم :

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی

عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لِجَمَالِهَا أَوْ مَالِهَا وُکِلَ إِلَى ذَلِکَ وَ إِذَا تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ الْجَمَالَ وَ الْمَالَ

مردی که ازدواج کند بازنی به خاطر جمال یا مالش خداوند امرش را واگذار به همان می کند اما اگر او به خاطر دین زن با او 

ازدواج کند خداوند برای او جمال و مال عطا می کند

مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ 

عُقْبَةَ عَنْ بُرَیْدٍ الْعِجْلِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً لَا یَتَزَوَّجُهَا إِلَّا لِجَمَالِهَا لَمْ یَرَ فِیهَا مَا یُحِبُّ وَ مَنْ 

تَزَوَّجَهَا لِمَالِهَا لَا یَتَزَوَّجُهَا إِلَّا لَهُ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ فَعَلَیْکُمْ بِذَاتِ الدِّینِ

این روایت هم نظیر روایت سابق است ولی عبارت فَعَلَیْکُمْ بِذَاتِ الدِّینِ که دستور است که صاحب دین در امر ازدواج مراجعه 

نمایید !

خب از این روایات و نظایر این روایت که کم هم نیستند نتیجه می گیریم که در اسلام ازدواج صرفا بخاطر جمال پسندیده نیست

و ازدواج با کسی که دین دارد مطلقا پسندیده هست.

حال مراد از نهی پیامبر در آن روایت، روشن می شود که نهی شده از ازدواجی که صرفا به خاطر جمال باشد و بدتر اینکه از 

یک خانواده سوء رشد یافته باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد