اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق
اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق

یاداشت شصت نهم : مجازات اخروی ربا و اختلاس

﴿یَوْمَ یُحْمَی عَلَیْهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ، 1  کسی که اختلاس کرده  است، اکسی که  حقوق نجومی گرفته است  این پول ها به چه تبدیل میشود؟

میشود  یک اسکناس نسوز می شود یک درخت نسوز

 خدا نکند که کسی برود آنجا و ببیند! درختی در جهنم وجود دارد که  آبش آتش است﴿إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِی أَصْلِ الْجَحِیمِ﴾2 یعنی چه؟ درخت است، شجر است. درخت آب می‌خواهد، ولی آبش آتش است. این درخت بخواهد رشد بکند با آتش رشد می‌کند. این سرمایه‌داری که از راه ربا و غیر ربا بالا آمده، با آتش بالا آمده است. فرمود ﴿إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِی أَصْلِ الْجَحِیمِ. این درخت نسوز هم هست. این پول‌های حرام چه می‌شود؟ فرمود اینها که اموال بیت‌المال را به غارت بردند، همین مال یعنی همین مال، این را می‌بینید که کدام اسکناس است کدام پول است، اینها را ما داغ می‌کنیم. این دیگر نمی‌تواند بگوید که این کاغذ است! بله این کاغذ می‌شود کاغذ نسوز ﴿یَوْمَ یُحْمَی عَلَیْهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ، آن وقت ما سه چهار جایش را داغ می‌کنیم﴿فَتُکْوَی، تُکوی یعنی داغ شدن چگونه داغ می‌کنند؟

«کَویٰ، یَکوی، تُکویٰ» اینها فعل مجهول است﴿فَتُکْوَی بِهَا جِبَاهُهُمْ؛ این چهره را داغ می‌کنند﴿وَ جُنُوبُهُمْ؛ پهلو را داغ می‌کنیم﴿وَ ظُهُورُهُمْ؛ پشت را داغ می‌کنیم﴿یَوْمَ یُحْمَی عَلَیْهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذَا مَا کَنَزْتُمْ؛ ما همین اسکناس‌ها را داغ می‌کنیم. چرا این سه قسمت را داغ میکنند؟ برای اینکه این اوّل وقتی که به افراد، می‌گفتند حقوق مردم را بده! او چهره را در هم می‌کشد. اوّل این چهره را داغ می‌کنند. بعد نیمرخ برمی‌گردد، این پهلو را داغ می‌کنند. بعد پشت می‌کند با بی‌اعتنایی می‌رود، پشت او را داغ میکنند، این سه جا را داغ می‌کنند. این سرمایه‌داری که حق مردم را ادا نمی‌کند این سه جایش، با مردم برخورد بد دارد؛ اوّل چهره نارضایتی نشان می‌دهد، بعد نیمرخ برمی‌گردد بعد پشت می‌کند می‌رود دنبال کارش. ما همین سه جا را داغ می‌کنیم. این آقا که این سه جایش داغ شده دیگر سؤال و جواب ندارد. پس یک وقت این گونه است، یک وقت هم سر و ته را جمع می‌کنند می‌اندازند در آتش ﴿فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصی‏ وَ الْأَقْدامِ، این ماهی‌ها را دیدید ماهی‌هایی را که سرخ می‌کنند سر و ته آن را جمع می‌کنند این هم همین است. این دیگر جای سؤال ندارد، چرا؟ برای اینکه صحنه عمل در آنجا حاضر است﴿مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ﴾3 

حرف آخر: بیشتر مراقب کار هایمان شویم

 

پی نوشت: 

1- آیه 35 سوره توبه

2- صافات 64

3-سوره زلزال، آیه8

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد