جهنم غیر منقول هم هست بهشت غیر منقولی هم هست هیچ دلیلی بر نفی آنها نیست. اگر روایتی اگر آیهای دیگر دلالت کرد بر اینکه ما دو تا جهنم داریم یک جهنم منقول یک جهنم غیر منقول «نأخذ به قطعاً». دو تا بهشت داریم: یک بهشت که خود انسانها به صورت بهشت در میآیند؛ یکی هم بهشتهای دیگر، کاملاً میپذیریم، چون هیچ دلیلی بر حصر نیست. آن مقداری که از اینها میفهمیم این است که هیزم جهنم خود ظالماند و جهنم هم منقول است و این انسانی که به صورت جهنم در میآید در ذیل همین آیه ﴿وَ جیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ﴾ دارد که ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ﴾؛[1] جهنم را چند نفر از فرشتههای الهی با زنجیر کشان کشان میآورند. معلوم میشود که یک شیء منقولی است. روایاتی که ذیل این آیه است که جهنم را میآورند، دارد با غل و زنجیر میآورند.[2] این غل و زنجیر میتواند همانهایی باشد که «مقرّنین فیها» مگر اینهایی که تبهکارند این بیگانهای که آمده قبله مسلّم و محقق مسلمین را میخواهد تحت اختیار صیهونیسم قرار بدهد این جهنم منقول است، این را با زنجیر باید بکشند بیاورند. اما این کارهای دیگری که آنها دارند میکنند یا آل خلیفهای که این روحانی بزرگوار را این گونه میرنجاند مردم مسلمان و متدین بحرین را این طور به بند میکشند اینها در حقیقت جهنم منقولاند. حالا چندین جهنم در عالم هست ما هیچ دلیلی بر نفی آنها نداریم. ما هیچ نمیتوانیم بگوییم جهنم همین است و لاغیر! برهانی نداریم؛ اما «آن قدر هست که بانگ جرسی میآید».[3] این قدر هست که آیه میگوید: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾، عدّ های هیزم جهنم هستند. وقتی وقود جهنم را یاد میکند، به آل فرعون مثال میزند: ﴿هُمْ وَقُودُ النَّارِ ٭ کَدَأْبِ آلَ فِرْعَوْن﴾،[4] این ترامپ وقود است؛ یعنی خودش آتشزنه و آتشگیره است این خاورمیانه را میخواهد به آتش بکشد. یک روز داعش است، یک روز تکفیری است، یک روز سلفی است، آن هم برای کسی که ذات اقدس الهی در قرآن کریم فرمود: ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾،[5] فرمود این صهیونیسم این طور نیست که امروز داعش شد فردا سلفی شد فردا این جور است. فرمود هر روز نقشه میکشند. ﴿لا تَزالُ﴾، این را برای چه کسی فرمود؟ برای امت اسلامی «الی یوم القیامة
پی نوشت :
1- سوره حاقه آیه 30
2- المیزان جلد 20 صفحه287
3- حافظ غزل 229
4- سوره آل عمران آیه 10
5- سوره انعام آیه 13