خدای سبحان طبق بیان قرآن کریم، دو تا سمع و شنوایی دارد ما هم در عرفمان همین طور است در محاورات خود هم دو تا سمع داریم، دو تا شنیدن داریم. در قرآن هم دو تا سمع مطرح است، دو تا نظر مطرح است، دو تا کلام مطرح است؛ یک سمع طبیعی که انسان هر صدایی را میشنود خدا هم هر صوت و هر کلامی را میشنود، هر حرفی را که ما میزنیم ذات اقدس الهی میشنود؛ چه بد چه خوب. او سمیع است او بصیر است همه چیز را میبیند همه چیز را میشنود. یک سمع تشریفاتی داریم که ما هم در محاورات عرف داریم، قرآن هم این را امضا کرده است و قرآن هم دارد. ما میگوییم فلان شخص حرف ما را نمیشنود؛ نمیشنود نه یعنی نمیشنودِ فیزیکی، گوش نمیدهد؛ میشنود اما ترتیب اثر نمیدهد یا فلان شخص حرف ما را میشنود. کسی از فرزندش تعریف میکند میگوید این فرزند حرف ما را میشنود؛ یعنی ترتیب اثر میدهد. خدای سبحان این شنوایی را هم در قرآن به خودش نسبت میدهد، در روایات هست، در قرآن هست که ﴿إِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاءِ﴾[1] دعا را میشنود؛ یعنی ترتیب اثر میدهد. او غیبت و سبّ و لعن و فحش و معصیت را هم میشنود، چون خدا ﴿بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ﴾[2] است؛ اما دعا را ترتیب اثر میدهد.
پی نوشت :