اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق
اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق

هیچ کس نمی‌داند ما اینجا چه وسیلهٴ برای پذیرایی او آماده کردیم به خیال کسی هم نمی‌آید.

Image result for ‫انتخاب‬‎

یک عذاب ناشناخت در سورهٴ مبارکهٴ «فجر» آمده و آن عبارت است از این است که   عذاب قیامت یک عذاب  ناشناخته است یعنی کسی تا به حال این گونه از  عذاب را درک نکرده و نچشیده است  همینطور که  لذّتهایی هم که در قیامت هست مشابهش در دنیا نیست  «ما عین رأتْ ولا اُذنٌ سَمِعَت» .

فرمود: ﴿فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُم﴾[1] یعنی هیچ کس نمی‌داند خدای متعال  برای او چه ذخیره کرده است زیرا  آنچه در دنیا دیده است  یک سلسله ای از  لذایذ محدود است و محدود است  به عالم  طبیعت اما  لذت یا عذاب آخرت از  سنخ دیگر است این در ذیل آیه‌ای است که مربوط به نمازشب‌خوانها آمده است که  ﴿تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ﴾[2] دربارهٴ این‌گونه از رادمردان که نمونهٴ بارزش حضرت آیت الله عظمای بهجت(حشره الله مع النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین) است از همین قبیل بود فرمود: ﴿فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ﴾ این نکره در سیاق لفظ است که یعنی هیچ کس نمی‌داند ما اینجا چه وسیلهٴ برای پذیرایی او آماده کردیم به خیال کسی هم نمی‌آید.

. از آن طرف هم در بخش پایانی سورهٴ مبارکهٴ «فجر»  فرمود: ﴿فَیَوْمَئِذٍ لَا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ٭ وَلاَ یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ﴾[3]  که یعنی آن بگیر و ببندی که در جهنم است سابقه ندارد لذا نکته اساسی این است نعمت ها و لذت های بهشتی بی سابقه است همانطور که عذاب قیامت هم بی مثل و بی سابقه است مهم این است که ما کدام راه را انتخاب می کنیم؟

پی نوشت :

1. سورهٴ سجده, آیهٴ 17.
2. . سورهٴ سجده, آیهٴ 16.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد