اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق
اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق

یاداشت صدو هشتاد پنجم :چرا چنین کاری کردی؟

Image result for ‫حق‬‎


شخصی  به امام صادق(سلام الله علیه) عرض کرد که من در  سفر حج  که می رفتم هر جا که کاروان  برای استراحت شب  پیاده می‌شد  من در آنجا گوسفندی ذبح می‌کردم  و قافله را تأمین می‌کردم.  حضرت ایشان را تشویق نکرد! حتی نفرمود کار بسیار خوبی کردی با اینکه این شخص در آن قافله خدمات فراوانی ارائه کرده بود  و گوسفند ذبح می‌کرد  تا اطعام کند بلکه حضرت به او فرمود این گوسفند را در شهر و روستای خودت در شرایط عادی ذبح کن و اطعام بکن وقتی همسفر و عضو کاروانی شدی باید با کاروانی همسفر باشی که وضع مالی آنها مثل تو باشد در اینجا که  تو دستت بازتر بود در این منزلها انفاق می‌کردی آنها نداشتند و خجالت می‌کشیدند. چرا چنین کاری کردی؟ 

دیگری که از حضرت سؤال می‌کند من با چه گروهی سفر کنم؟ حضرت جواب می دهند  باید با کسانی که هم‌کیسهٴ تو هستند سفر بکنی چرا که اگر آنها نسبت به تو  وضع مالی بهتری دارند و  چیزی هزینه می‌کنند تو که  مقدورت نیست پس  خجالت می‌کشی .

مؤمن موظف است حیثیت و کرامت خودش را حفظ بکند گرچه این دستور دربارهٴ حج و سفر حج است اما  در روابط خانوادگی  و  روابط اجتماعی هم همین طور است خانمها با خانمهایی رابطه داشته باشند که فرش منزل آنها، زندگی آ‌نها، پذیرایی آنها مثل خودشان باشد  به هر تقدیر مومن باید علاوه بر اینکه ارزش خودش را حفظ می کند  ارزش سایر مومنین را هم حفظ کند  طبق این روایات شریف ما نه حق نداریم  کاری کنیم که خود یا خانوادیمان خجالت بکشند  همانطور که حق نداریم کاری کنیم که سایر مومنین خجالت بکشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد