اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق
اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق

یاداشت صدو نود دوم : من باید بالای مجلس بنشینم

Image result for ‫غرور‬‎

قرآن کریم به ما می گوید شما مختال نباشید یعنی شما  هدف خیالی نداشته باشید ویا  اینکه هدف وهمی نداشته باشید مثلا نگویید که من باید بالا بنشینم،یا باید  نام  مرا اوّل ببرند، یا این لقب را برای من باید ذکر بکنند، چون آدم مختال هدف خیالی دارد ﴿إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ،[1] «مختال»؛ یعنی کسی خیال‌ زده است  کسی که با خیال دارد کار می‌کند؛ مثلا می گوید من باید برنده بشوم، من باید اسمم اوّل باشد! هدف انسان مختال در همین  حد است.

در بیان نورانی امام سجاد در صحیفه نورانی حضرت(سلام الله علیه) در اوّلین دعای دارد که فرمود  خدایا اگر ما را راهنمایی نمی‌کردی ما نعمت‌هایت را صرف  می‌کردیم و تو را حمد نمی‌کردیم، این جامعه: «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیَّةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیَّةِ»،[2] یعنی از امام سجاد(سلام الله علیه) وقتی سؤال بکنی «الانسان ما  هو؟». می‌فرماید: «حیوان ناطق حامد». اگر حامد نباشد فقط جانوری است حرف می‌زند. فرمود اگر ما تو را حمد نکنیم انسان نیستیم. این همین اوّلین دعای نورانی امام سجاد است. 

نکته اینجاست که ما زمانی مختال میشویم که در برنامه ریزی هایمان مسئله ای به نام رضایت خداوند را لحاظ نمی کنیم 


پی نوشت :


1.سوره لقمان، آیه18.

2. صحیفه سجادیه، دعای اول.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد