ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
یکی از مسائل مهمی که در قیامت مطرح است این است که بعضیها با چهره شفاف و روشن به صحنه محشر میآیند، و بعضی دیگر با چهره سیاه و تاریک. وقتی گفته میشود چهره، منظور صورت نیست؛ گاهی از تمام هویت انسان به صورت یاد میکنند، قرآن کریم می فرماید: ﴿وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ ٭ إِلی رَبِّها ناظِرَةٌ﴾،[1] «وجوه»، نه یعنی صورت. گاهی از تمام هویت انسان با سَر یاد میکنند،مثلا میگویند سرشماری کردند. گاهی از تمام هویت انسان به گردن یاد میکنند میگویند «عتق رقبه» کردند که یعنی آزاد کردن یک بنده. گاهی از تمام هویت انسان به چشم یاد میکنند، میگویند اینها جزء عیون جامعه هستند. این «وجه» به معنای صورت نیست، آن چشم به معنای این حدقه خاص نیست، آن سر در سرشماری به این بخش خاص بدن نیست، چه اینکه رقبه در عتق رقبه گردن نیست. وقتی قرآن کریم می فرماید: ﴿وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ ٭ إِلی رَبِّها ناظِرَةٌ﴾،یعنی برخی هستند که برخیها صدر و ساقه هویت آنها خوشحال است، هیچ رنجی در جریان بدن و هویت آنها نیست.
پی نوشت :
1.سوره قیامت، آیات22 و 23