اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق
اینجا سبقت مجاز است!

اینجا سبقت مجاز است!

نوشته جات یک دانشجوی حقوق

یاداشت صدو هشتاد ششم: صبر انقلابی

Image result for ‫صبر كردن‬‎

حضرت موسیٰ بعد از پیامبر شدنشان وقتی  به مصر آمدند و آن معجزه را نشان دادند و  مردم را به حق دعوت کردند -خب، بنی‌اسرائیل منتظر بودند چون از گذشته خبر داده شده بود که یک منجی‌ای خواهد آمد و آن منجی هم موسیٰ است؛ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند بمجرّدی‌که موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کن‌فیکون بشود؛ اما سریع این اتفاق نیفتاد 

 قرآن میگوید آمدند پیش حضرت موسیٰ و گفتند که «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»؛(۱)  پس تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم فرعونیان ما را آزار میکردند، زیر فشار بودیم، حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم.

این آن حالت بی‌صبریِ بنی‌اسرائیلی است؛ بی‌صبری. حضرت موسیٰ گفت خب صبر کنید: اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛(2) تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ صبر لازم است.

پی نوشت :

1.سوره‌ی اعراف، بخشی از آیه‌ی ۱۲۹
2.سوره‌ی اعراف، بخشی از آیه‌ی ۱۲۸؛ «... زمین از آنِ خدا است؛ آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد میدهد؛ و فرجام [نیک] برای پرهیزکاران است.»

یاداشت صدو هشتاد پنجم: گاهی می چینند گاهی آرام می شوند!

Image result for ‫مصالح ساختمانی‬‎


وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در معراج دیدند  که فرشته‌های که مشغول ساخت ساز منازل مومنین در بهشت هستنند گاهی می‌چینند، گاهی آرام می‌شوند!

 حضرت از فرشته‌ای که همراهش بود سؤال کرد که ملائکه که خسته نمی‌شوند پس چرا گاهی می‌چینند، گاهی نمی‌چینند؟ فرشته مقرب خداوند عرض کرد اینها منتظر مصالح ساختمانی‌اند که برایشان بیاید تا اینها بچینند حضرت  فرمود خب مصالح چیست؟ عرض کرد اعمال صالح، اذکار، عقاید، «لا إله الاّ الله»، «سبحان الله» کارِ خیر، نیّت خیر، اقدام خیر هر کار خیری که انسانِ مؤمن انجام می‌دهد این «لِبنة من ذهب ولِبنة من فضّه»1. آجر می‌شوند می‌دهند به ملائکه اینها غُرف مبنیه را می‌چینند و انسان خلیفةالله است در ساختن بهشت این مقام برای ماست.

 پی نوشت :

وسائل الشیعه جلد 7 صفحه 188. 


یاداشت صدو هشتاد چهارم :از حضرت سوال شد که چرا؟

Image result for ‫كعبه‬‎


از امام صادق (سلام‌الله‌علیه) سؤال شد که  چرا به  کعبه می گویند کعبه؟‌ حضرت فرمودند : هر خانه‌ای که مکعب شکل باشد کعبه است. خانه‌ای که چهار تا دیوار داشته باشد،‌ یک سقف داشته باشد، یک کف، این جرم و این حجم شش سطح دارد. حجم شش سطحی را می‌گویند مکعب. از این جهت کعبه است، چون چهار دیوار دارد غیر از سقف و غیر از کف. عرض کرد: چرا حالا کعبه چهار دیوار دارد؟ حضرت فرمود:‌ چون بیت المعمور دارای چهار ضلع است.

سائل ادامه می‌دهد که چرا بیت المعمور دارای چهار ضلع و چهار دیوار و چهار بخش است؟حضرت جواب دادند چون عرش دارای ارکان اربعه است.

 آنگاه فرمود که اگر سؤال بکنی که چرا عرش دارای چهار رکن است،‌ برای این است که  *«لان الکلمات التی بنی علیها الاسلام اربع»*(1). آن کلماتی که اصول اولیة دین روی آن بار شده است چهار تاست. و آن عبارت است از «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر»(2). ببینید حرف تا کجا ادامه دارد. احضرت ز یک کعبة چهار دیواری حرف را به کجا  برد. 

آنچه که ریشه‌های اساسی دین است همان تسبیح خداست. و تحمید خداست و تهلیل خداست و تکبیر خداست

پی نوشت :

1و 2. بحار، ج 96، ص 57.

یاداشت صدو هشتاد سوم : اینطور بگو...

 Image result for ‫امام رضا‬‎


یک وقت  شخصی در حضور امام رضا (سلام‌الله‌علیه) عرض کرد «الحمد لله منتهی علمه»(1) که یعنی تا آنجا که علم خداست،  من خدا را حمد می‌کنم. حضرت فرمودند  اینچنین تعبیر نکن. برای اینکه اینکه گفتی «الحمد لله منتهی علمه» یعنی علم خداوند  حد ندارد، چون علم عین ذات  او است. وقتی علم عین ذات شد، می‌شود نامحدود. وقتی که نامحدود شد نمی‌توان گفت تا آنجا که علم هست. زیرا اگر گفتی تا آنجا که علم هست مثل آن است که بگویی تا آنجا که ذات است. یعنی از آن به بعد نیست. به حضرت رضا (سلام‌الله‌علیه) عرض کرد پس چه جور خدا را حمد کنم؟ فرمود: بگو «الحمد لله منتهی رضاه»(2). یعنی تا آنجا که مرز رضای خداست. رضای خدا محدود است. خدا از مؤمن و ایمان و امثال ذلک راضی است. از کفر و کافر راضی نیست. *«لا یرضی لعباده الکفر»*(3)، بهشت و بهشتیان محدودهٴ رضای خداوند هستند.جهنم و جهنمیان محدودهٴ غضب خداست.

پی نوشت :

1.اصول کافی، ج 6. ص 107، ... قال کتبتَ الی ابی الحسن (علیه‌السّلام) فی دعاء الحمد لله منتهی علمه فکتب الیّ لا تقولنّ منتهی علمه فلیس لعلمه منتهی ولکن قل منتهىً رضاه.
2. اصول کافی، ج 6. ص 107، ... قال کتبتَ الی ابی الحسن (علیه‌السّلام) فی دعاء الحمد لله منتهی علمه فکتب الیّ لا تقولنّ منتهی علمه فلیس لعلمه منتهی ولکن قل منتهىً رضاه.
3.سورهٔ  مبارکه زمر، آیهٔ 7.