خدای سبحان می فرماید : هدف خلقت عبادت است، خب یعنیخداوند میفرماید فقط یکبار مرا عبادت کنید؟ یعنی من جن و انس را آفریدهام که هر کدام به نوبهٴ خود یکبار مرا عبادت کنند! که اگر کسی یک بار نماز خواند، بگوییم به هدف خلقت رسیده است. یا نه خلقت برای عبادت است . یعنی مادامی که خلقت هست، عبادت هست؟. اینکه فرمود: *«ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون»*﴿1﴾ یعنی خلقت برای عبادت است. و خلقت هر لحظه است. اینطور نیست که خدای سبحان ما را خلق کرده باشد و دیگر بقاءً کاری به ما نداشته باشد. هر لحظه فیض خالقیت خدا میرسد و هر لحظه این فیض خالقیت را مخلوقها دریافت میکنند هر لحظه هم باید عبادت کنند.
در مسئله عبادت تا از ناحیه خدای سبحان فیضی نصیب انسان نشود انسان توان عبادت را پیدا نمی کند اگرچه قران کریم اصل کلی را به این صورت بیان کرد که *«ما بکم من نعمة فمن الله »*(1) در سوره نحل فرمود: هر نعمتی که دارید از آن خداست اما اینطور نیست که شما با استحقاق خود چیزی را کسب کرده باشید .
پی نوشت :
شیطان در همه حالات وسوسه میکند. اما وقتی انسان وارد نماز می شود او همه نیرو های خود را آماده میکند که انسان هرگز در نماز حضور قلب پیدا نکند لذا در کارهای عادی شیطان خیلی مزاحم نیست اما وقتی انسان درمسیر عبادت قدم می گذارد او تمام ذریّهاش را بسیج میکند که انسان را سرگرم غیر خدا کند.
برای اینکه انسان از این تهاجم همگانی شیطان در نماز مصون بماند و شیطان چیزی را معبود انسان نکند بزرگان دین گفتهاند که شما اوّل معبودتان را تعیین بکنید سپس عبادت را انجام دهید یعنی اول نگویید من عبادت میکنم تا حالا معبودش پیدا شود بلکه اول انسان خدای متعال را به یاد می آورد و سپس مشغول عبادت میشود تا شیطان نتواند خاطراتی را در ذهن مان هست ورق بزند و حضور قلب را از ما سلب کند
اگر بگویید نعبد، قبل از اینکه الله را بگویید او در ذهن خاطراتی را آورده و اما اگر بگویید *«ایاک»*، معبود را اول معین کنید دیگر جا برای وسوسه شیطان نیست به همین خاطر او دیگر نمیتواند معبودی را در ذهن و درجان ما بیاورد چون ما معبود را اول معین کردیم.
شهدا در روایات و احادیث بر گروه فراوانی اطلاق میشود. خیلیها ممکن است شهید باشند، اما شهید میدان معرکه حساب دیگری دارد. حضرت امام سجاد دعایش این است که خداوندا ما را در نظم سلکِ صف شهدای به سیوف اعداء قرار بدهی. چون اگر کسی توفیق آنرا داشت که آشنا به وظیفه باشد و عارف به احکام باشد در حد خود، کوتاهی نکند و محب اهل بیت عصمت و طهارت باشد، میشود «مات علی فراشه مات شهیدا»(1) .
مثلا بانویی که در هنگام بارداری خواست مادر بشود، اگر فوت شد در ایام نفاس ماتت شهیده(2). و یا «من قتل دون ماله فهو شهید»(3) اگر در خانهاش یک کسی به او حمله کرد او رفت دفاع بکند، کشت او هم شهید است به همه این موارد شهید اطلاق میشود.
در بسیاری از موارد در فقه عنوان شهید، بر اینها اطلاق شده است یعنی ثواب دارد اما نه ثواب آن چنانی که یک رزمنده در میدان جنگ داردچیز دیگری است خیلیها را در فقه و در روایات شهید میگویند، یعنی بخشی از درجات و فیوضات شهدا را خدای سبحان به اینها میدهد. اما امام به خدای سبحان عرض میکند: که آن شهیدی که با شمشیر دشمنان در میدان جنگ کشته شد، ما در آن صف جا بگیریم. «حمدا نصیر به فی نظم الشهداء بسیوف اعدائه انه ولی حمید»(4) آن توفیق را خدا به ما بدهد که در صف شهدا قرار بگیریم، کدام شهدا؟ شهدای مطلق که افراد عادی هم احیانا آن ثواب را دارند یا موارد دیگر هم به آنها شهید اطلاق شده است ؟ نه شهدای به سیوف اعدا، با شمشیر دشمنان خدا. پس اگر کسی در شرائط عادی مرد که ثواب شهید را به او میدهند آن منظور نیست او یک ثواب کمی دارد. یا اگر کسی رو مسائل قومیت و رو مسائل نژادی و رو مسائل آب و خاک جنگید، این آن فضیلت عظیم را ندارد. اگر کسی جنگید «لتکون کلمه الله هی العلیا و کلمه الظالمین هی السفلی»(5) این که الان در میدانهای جنگی و در سنگرهای ما هست این. اگر کسی در راه حفظ دین جنگید، با شمشیر دشمنان خدا کشته شد، آن شهید والا مقامی است که امام سجاد (علیه السلام) میگوید: ما را در صف این شهدا قرار بدهد.
پی نوشت :