-
یاداشت نود هفتم : کریم بودن قرآن یعنی چه؟
یکشنبه 24 دیماه سال 1396 16:00
﴿إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ﴾، قرآن کریم است. کریم غیر از فصیح است، غیر از بلیغ است، غیر از هادی است. آن خوی فرشتگی که هم از حضاضت علمی و از نقص عملی منزّه است، میشود کریم. این کتاب کسی را نمیرنجاند در صدد بدگویی کسی نیست هیچ انحراف علمی در آن نیست: ﴿لاَ یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ﴾،...
-
یاداشت نود ششم : حمد خدا
شنبه 23 دیماه سال 1396 13:55
خداوند در قرآن می فرماییدبه نام ذات اقدس الهی تسبیح بکنید «سبح الله باسم ربّک» یا نه، ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ﴾ [1] که این اسم به اعتبار مسمّیٰ از قداستی برخوردار است؟ در قرآن کریم فرمود همه آسمان و زمین مسبّح حقاند، تسبیحگوی او آسمانیها هستند و زمین و در سوره «اسراء» هم به نحوکلی فرمود همه موجودات مسبّح حقاند:...
-
یاداشت نود پنج : چرا قرآن کریم به زبان عربی نازل شد؟
جمعه 22 دیماه سال 1396 12:58
در زبان فارسی لغت های غنی و قوی عربی را که نداریم مثلا چیزی که نزد ما برجسته است میگوییم بزرگ؛ اما در عربی مخصوصاً قرآن کریم برای مقامی بزرگی و کِبَر ترسیم میکنند آن میشود کبیر. برای مقامی عظمت ترسیم میکنند آن میشود عظیم. آن که استخواندار است ریشه دارد و پایدار است از آن جهت به او میگویند عظیم، چون عظم دارد،...
-
یاداشت نود چهارم : جدال احسن
سهشنبه 19 دیماه سال 1396 14:03
قرآن کریم در مواجه با اهل کتاب می فرمایید : ﴿وَ لاَ تُجَادِلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ﴾، [1] یعنی مقدماتی را ترتیب بدهید که دو عنصر را داشته باشد: یکی اینکه حق باشد؛ دیگر اینکه مقبول آنها باشد. اگر حق باشد ولو آنها قبول نداشته باشند، این میشود حکمت، برهان است ولو حالا اهل کتاب قبول ندارند....
-
یاداشت نود سوم : ماه و آب
دوشنبه 18 دیماه سال 1396 13:58
آن مبدل شد درین جو چند بار ٭٭٭ عکس ماه و عکس اختر بر قرار اگر کسی یک شب مهتابی در کنار جوی روانی که عکس ماه در این جوی افتاده، این یک ساعت بنشیند خیال میکند این عکس همان عکس است، چون اینکه سنگ و شیب تُند و خروشی در این رودخانه نیست، یک شیب نرمی دارد، عکس ماه هم افتاده این هم یک ساعت برای رفع خستگی آمده کنارش نشسته...
-
یاداشت نود دوم: چون علی محبوب ماست
یکشنبه 17 دیماه سال 1396 13:55
مرحوم سید علی شارح صحیفه سجادیه را غریق رحمت کند! او یک سید بزرگواری است این روایت را ایشان نقل میکند که از وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) سؤال کردند شما که معراج رفتید با ذات اقدس الهی گفتگو کردید کلامی که شما شنیدید چه صدایی بود؟ شبیه صدای چه کسی بود؟ گفت ذات اقدس الهی فرمود چون علی محبوب ماست من این...
-
یاداشت نودیکم : اگر بار خار است خود کِشتهای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشتهای
یکشنبه 17 دیماه سال 1396 13:50
این مال من است ؟ آن مال شماست؟؟ اینها دنیاست! اینجا همه اش بازیچه است!!. اگر کسی به دنیا نگاهِ ابزاری بکند، میشود مؤمن، محترمانه زندگی میکند آبرویش هم محفوظ است دنیایش هم محفوظ است آخرتش هم محفوظ است؛ اما اگر دنیا را به عنوان هدف قرار بدهد نه وسیله، از هر راهی که شد میخواهد به پول برسد، این کور میشود. علی علیه...
-
یاداشت هشتاد نهم : خداوند اگر پیامبران را نمی فرستاد چی میشد ؟
شنبه 16 دیماه سال 1396 16:09
قرآن کریم می فر مایید : اگر خدا پیامبر نمیفرستاد، عقل احتجاج میکرد، به خدا میگفت ما نه از گذشتهمان باخبر بودیم نه از آینده بعد از مرگ به کجا میرویم! نه از اسرار عالم باخبر هستیم که چه چیزی بد است چه چیزی خوب است؛ چه چیزی حلال است چه چیزی حرام است! چه چیزی پاک است چه چیزی نجس است! کلّ جهان را تو آفریدی، سابقه ما...
-
یاداشت هشتاد هشتم : امیرالمومنین علی علیه السلام کعبه دل هاست
جمعه 15 دیماه سال 1396 15:47
خدا مرحوم علامه امینی را غریق رحمت کند! ایشان این جریان را در الغدیر نقل میکند؛ [1] که در علم وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) که کسی از راه دور میآمد به دستنشاندههای سَقَفَی مراجعه میکرد و جوابی نمیشنید، درباره معاد استخوانی از همان قبرستان گرفت آورد در محکمه همان خلیفه سوم، گفت این استخوان سر همین مشرکین...
-
یاداشت هشتاد هفتم : پیامبران خاور میانه
پنجشنبه 14 دیماه سال 1396 13:50
﴿إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فیها نَذیرٌ﴾؛ فقط انبیای خاورمیانه در قرآن کریم است، برای اینکه خدا قصّه پیامبری را نقل میکند که سرگذشتش برای دیگران درس باشد. آن طرف خاور دور آن طرف باختر دور یقیناً پیغمبرانی داشتند صحفی داشتند؛ اما اگر ذات اقدس الهی بفرماید ما آن طرف خاور دور، باختر دور انبیا فرستادیم بعد نمیتواند...
-
یاداشت هشتاد و ششم : حق
چهارشنبه 13 دیماه سال 1396 13:48
یک تفاوت اصلی بین امام و مأموم این است مثل همین حدیث معروف که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ یَدُورُ مَعَهُ حَیْثُ دَار»؛ [1] اصلش درباره حضرت امیر(سلام الله علیه) آمده است که «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ مَعَهُ حَیْثُمَا دَار»، [2] این تعبیر لطیف درباره عمار هم از...
-
یاداشت هشتاد و پنجم : خواب
سهشنبه 12 دیماه سال 1396 13:51
مرحوم کلینی(رضوان الله علیه) در جلد هشتم کافی ، این روضه کافی که جلد هشت است خیلی لطیف است، روایات فراوان و پرلطافتی دارد. مرحوم کلینی در جلد هشت کافی یعنی روضه کافی ، آن جا دارد که بشر اوّلی میخوابید ولی خواب نمیدید. [1] میدانید بشر اوّلی خیلی رشد و فکری نداشت به دلیل اینکه آن دو برادر که یکی دیگری را کُشت؛ یعنی...
-
یاداشت هشتاد چهارم : مرگ !!
دوشنبه 11 دیماه سال 1396 13:34
اصرار قرآن و روایات اهل بیت(علیهم السلام) این است که ما به یاد قیامت باشیم. این را از دو راه بیان میکنند؛ یا اصرار دارند که ما به یاد «الله» باشیم، زیرا «الله» هم مبدأ است هم معاد: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون» ; [1] که به یاد خدا بودن هم به یاد مبدأ است هم به یاد معاد. یا نه، به یاد خود معاد بودند،...
-
یاداشت هشتاد و سوم : السابقون السابقون
یکشنبه 10 دیماه سال 1396 16:19
﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً﴾؛ [1] این قصّه را که فریقین نقل کردند این ذوات قدسی روزه داشتند، وجود مبارک فاطمه و حضرت امیر(سلام الله علیهما) هم به همراه حسنین روزه داشتند. سه شب هم متوالی بخشی از سهمیه افطاریه خودشان را به اینها میدادند. ببینید وقتی قرآن یاد میکند...
-
یاداشت هشتاد دوم: دست چپ و راست
شنبه 9 دیماه سال 1396 14:08
از وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است که ذات اقدس الهی «کِلْتَا یَدَیْهِ یَمِین» ، [1] درباره مؤمن آمده که «کِلْتَا یَدَیْهِ یَمِین» ؛ 2 مؤمن دست راستش راست است، دست چپش هم راست، چون با هر دو دست اطاعت میکند. کافر «کلتا یدیه شمال»، چون هم با دست چپ خیانت میکند هم با دست راست، به هر حال همین طور است او...
-
یاداشت : هشتاد و یکم داستان امام کاظم و هارون الرشید
جمعه 8 دیماه سال 1396 11:42
هارون یک خلیفهی سیاستمدار و بسیار با ذکاوتی بود. یکی از کارهائی که هارون کرد این بود که خودش بلند شد رفت مکه که طبری مورخ معروف احتمال میدهد - درست الان یادم نیست، چون نتوانستم حالاها مراجعه کنم به این منابع، از دور در ذهنم هست - یا به طور یقین میگوید هارونالرشید حرکت کرد به عزم سفر حج، در خفا مقصودش این بود که برود...
-
یاداشت هشتادم : همه میگویند :انا ربکم الاعلی!
سهشنبه 5 دیماه سال 1396 14:53
نظامهای غیر اسلامی حرف فرعون را میزنند: ﴿أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی﴾ [1] میگویند! خودشان عدل معین میکنند.! جای اشیاء چیست؟ آن جا که خودشان تشخیص میدهند. میگویند این انگور چه شیرهاش، چه سرکهاش، چه عُصارهاش چه شرابش همهاش حلال است! ما میگوییم انگورآفرین می گوید شرابش حرام است آن بقیهاش حلال است. عدل یعنی...
-
یاداشت هفتاد نهم: روش تبلیغ ابراهیمی
دوشنبه 4 دیماه سال 1396 14:19
ابوریحان مطلبی دارد که گرچه این را به صورت شفاف ذکر نکرده، ولی از لابهلای سخنانشان برمیآید که خاورمیانه مهد شرک و الحاد بود، غیر از شرک و الحاد هیچ خبری در خاورمیانه نبود. وجود مبارک ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) که قیام کرد با بتپرستی از نظر فرهنگ و برهان توحیدی مبارزه کرد در خیلیها اثر نکرد، در برخی از اوحدی اهل...
-
یاداشت هفتاد هشتم: رحمت بی انتها..................
یکشنبه 3 دیماه سال 1396 14:51
اگر خواستیم پیش خدا خجل نشویم چه کنیم؟ وقتی گناهکاران توبه می کنند، در بهشت اگر یادشان باشد که در دنیا گناه کرده اند شرمنده اند و این شرم عذاب است و در بهشت جا برای هیچ نحو عذاب نیست ذات اقدس اِله کاری می کند که از یاد خود ما می رود، از صحنه قلب ما برطرف می کند. هم پیش مَلَک می پوشاند و هم پیش فلک، هم پیش انبیا می...
-
یاداشت هفتاد و ششم : در بهشت وسعت میدان مسابقه به اندازه وسعت زمین و آسمان است
شنبه 2 دیماه سال 1396 16:09
بهشتی که پرورگار به م.منان وعده داده است مساحتش به اندازه آسمان و زمین است. در روایاتی که مربوط به وسعت بهشت است، ائمه فرمودند اگر تمام اهل دنیا را یک بهشتی دعوت بکند منزلش جا دارد. 1 این که قرآن می فرماید: ﴿ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماوَاتُ وَ الأرْضُ ﴾ نه یعنی مساحت مجموع بهشت به این اندازه است، بلکه جای هر انسان متقی...
-
یاداشت هفتاد و پنج: اوصاف بهشت و جهنم هم منقول و غیر منقول
سهشنبه 28 آذرماه سال 1396 19:25
جهنم غیر منقول هم هست بهشت غیر منقولی هم هست هیچ دلیلی بر نفی آنها نیست. اگر روایتی اگر آیهای دیگر دلالت کرد بر اینکه ما دو تا جهنم داریم یک جهنم منقول یک جهنم غیر منقول «نأخذ به قطعاً». دو تا بهشت داریم: یک بهشت که خود انسانها به صورت بهشت در میآیند؛ یکی هم بهشتهای دیگر، کاملاً میپذیریم، چون هیچ دلیلی بر حصر...
-
یاداشت هفتاد و چهارم : کسانی که جانشان را می فروشند تا رضایت خدا را به دست بیاورند.
دوشنبه 27 آذرماه سال 1396 20:07
آیهی شریفه «وَ مِن النّاسِ مَن یَشری نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللَّهِ»(۱) در شأن امیرالمؤمنین نازل شده و تأویل این آیه علی بن ابیطالب علیهالصّلاةوالسّلام است. آیه میگوید: در میان مردم کسانی هستند که جان خودشان را، وجود خودشان، یعنی عزیزترین سرمایهای که هر انسانی دارد، این سرمایهی عزیز انحصاری غیر قابل جبران که...
-
یاداشت هفتاد و سوم: جزای احسان عدل نیست.احسان است
یکشنبه 26 آذرماه سال 1396 14:47
اگر کسی نسبت به شما بد کرد، اگر بگذرید بهتر است ، ﴿ وَ أَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلْتَّقْوَی ﴾ ،[1] ولی اگر خواستید کیفر بگیرید به عادل باشید، ﴿ فَمَنِ اعْتَدی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیْکُمْ ﴾ [2] اگر خواستید عقاب کنید، ﴿ وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُم ﴾ ،[3] آیات...
-
یاداشت هفتاد و دوم: نمی توانید که بدانید در بهشت چه خبر است!
شنبه 25 آذرماه سال 1396 16:01
در سوره مبارکه «سجده» آیه هفده؛ البته این را بر نماز شب خواندن و فیض نماز شبخوانها تطبیق کردند، در ذیلش روایاتی که هست این است که کسی که اهل نماز شب است مقاماتی برای او در بهشت است که کسی نمیداند در آن مقام چه خبر است. ﴿ فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُم مِن قُرَّةٍ أَعْیُنٍ ﴾ ، چیزهایی که وسیله روشنی چشم هست...
-
یاداشت هفتاد و یکم : نسیمی برای رهگذر
جمعه 24 آذرماه سال 1396 11:07
در سوره مبارکه «اسراء» علامه طباطبایی 1 رضوان الله علیه بیان زیبایی دارند که هیچ کس نسبت به دیگری بد نمیکند ولو قاتل و هیچ نسبت به دیگری کار خیر نمیکند ولو از خود گذشتگی نشان بدهد، ﴿ إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها ﴾ ، 2 این «لام» لام اختصاص است نه لام انتفاع تا بر اساس قرینه...
-
یاداشت هفتادم: وصفی از اوصاف بهشت
سهشنبه 21 آذرماه سال 1396 14:26
چشمه در بهشت تابع بهشتی است در دنیا هر کس بخواهد چادری بزند و خیمهای بسازد خانهای بسازد سعی میکند که کنار چشمه باشد که تابع چشمه است. در بهشت چشمه تابع بهشتی است، هر چه که او بخواهد همان میشود . در بهشت همه چیز تابع ماست ؛ لذا فرمود: ﴿یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیراً﴾1؛ یعنی جوشش این چشمه به اراده بهشتی است. میخواهد...
-
یاداشت شصت نهم : مجازات اخروی ربا و اختلاس
دوشنبه 20 آذرماه سال 1396 14:38
﴿ یَوْمَ یُحْمَی عَلَیْهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ ﴾ ، 1 کسی که اختلاس کرده است، اکسی که حقوق نجومی گرفته است این پول ها به چه تبدیل میشود؟ میشود یک اسکناس نسوز می شود یک درخت نسوز خدا نکند که کسی برود آن جا و ببیند! درختی در جهنم وجود دارد که آبش آتش است . ﴿...
-
یاداشت شصت و هشتم: بیایید شان خودمان را حفظ کنیم
یکشنبه 19 آذرماه سال 1396 19:18
فردای قیامت هر کسی که محشور میشود یک شاهدی همراهش هست. ﴿وَ جَاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَ شَهِیدٌ﴾ ؛ کسی هست که از پشت ما را را بدرقه میکند ﴿وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَی الْجَنَّةِ زُمَراً﴾ ؛ اگر مومن باشد محترمانه از پشت سر ، او را بدرقه میکنند به سمت بهشت و اگر ـ معاذالله ـ تبهکار باشد، کسی...
-
یاداشت شصت و هفتم : مومن حسابش پاک است
شنبه 18 آذرماه سال 1396 18:53
وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) هر جا مینشستند جلسه تفسیر قرآن داشتند این طور نبود که جلسه او به طور عادی بگذرد. در منزل زید ارقم زید سؤال میکند که این آیهای که شما تلاوت فرمودید روزی است که ﴿خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ﴾ ! [1] پنجاه هزار سال، «مَا أَطْوَلَ هَذَا الْیَوْمَ» یا رسول الله! چه روز طولانی است؟...
-
مجرم واقعی کیست؟
جمعه 17 آذرماه سال 1396 14:52
﴿یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ﴾ ،1 دست و زبان و پا گرفتار ما انسانها هستند، اینها مجرم نیستند اینها ابزار کار هستند. مجرم یا محسن واقعی ما هستیم وقتی اینها حرف میزنند، قرآن نمیگوید اینها اقرار میکنند. اگر کسی دروغ گفت یا فحش گفت، زبان فحش نگفت، زبان دروغ نگفت، اگر زبان...