-
یاداشت صدو بیست شش : من آن سمت را دارم!
یکشنبه 6 اسفندماه سال 1396 21:57
شما در هیچ جای قرآن نمیبینید خدا از زمین بد گفته باشد یا از آسمان بد گفته باشد یا از آب و هوا بد گفته باشد اینها مخلوقات الهیاند, آیات الهیاند این من و ما که من به اینجا رسیدم به این مقام رسیدم این برای من است من این مدیریت دارم من آن سِمت را دارم من آن جاه را دارم این میشود دنیا, خب پس ما یک دنیا داریم که...
-
یاداشت صدو بیست پنج: چگونه در مورد جهنم صحبت کنیم؟
شنبه 5 اسفندماه سال 1396 14:42
مرحوم مفید نقل کرده که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) هر وقت سخن از جهنم به میان میآید «یحمارّ وجناته کأنّه مُنظر جیشاً» تمام صورتش سرخ میشد مثل یک فرمانده لشکری که به لشکریانش دارد خبر میدهد که اینها حمله میکنند دارند میآیند خب این با صورت سرخ میگوید به صورت عادی و لبخند که نمیگویند که, اگر آدم...
-
یاداشت صدو بیست چهارم : اگر درس بخونی تشویقت میکنم
جمعه 4 اسفندماه سال 1396 11:49
ارتباط بندگان با خداوند عالم در قرآن کریم گاهی تعبیر به معلمله میشود و سخن از خرید و فروش است, گاهی سخن از خرید و فروش نیست سخن از اجاره و استجاره است, گاهی سخن از وعده و وعید است و هِبه و امثال ذلک است همهٴ این موارد به هِبه برمیگردد البته همهاش منّت الهی است لکن گاهی تعبیر به خرید و فروش دارد که ﴿إِنَّ اللّهَ...
-
یاداشت صدو بیست سوم : قرآن را با جان بپذیریم
پنجشنبه 3 اسفندماه سال 1396 14:13
اگر کسی در خدمت قرآن کریم باشد قرآن را با جانِ خود بپذیرد و ایمان بیاورد و متخلِّق به خُلق قرآنی بشود و به او عمل بکند «کأنّما اُدرجت النبوّة بین جَنبیه و لکنّه لا یوحیٰ إلیه»[1] همین است اینکه در روایات ما فراوان است که اگر کسی نظیر عمّار شد که ایمان «مِن قَرنه إلی قدمه»[2] شد و این شخص قرآنی زندگی کرد یعنی باور کرد...
-
یاداشت صد و بیست دو: جریان دو معلم
چهارشنبه 2 اسفندماه سال 1396 15:10
در کتابهای فلسفی و حوزوی و دانشگاهی اصطلاحاً ارسطو را میگویند معلّم اول و فارابی را میگویند معلّم ثانی این اصطلاح است اما مرحوم صدرالمتألّهین دارد که معلّم اول برای جوامع بشری وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است معلّم ثانی علیبنابیطالب این حقّی است اینها هستند که علوم اصلی را به بشر دادند اینها این...
-
یاداشت صدو بیست یکم : شیخ صدوق
سهشنبه 1 اسفندماه سال 1396 11:32
مرحوم صدوق، خدا حشرش را با انبیا و اولیا کند!ایشان به دعای وجود مبارک ولیّ عصر به دنیا آمده، به برکت حضرت عبدالعظیم(سلام الله علیه) بسیاری از افراد سعی میکردند مردههایشان را بیاورند در کنار قبر حضرت عبدالعظیم. ابن بابویه را هم که از بزرگان بود آن جا نزدیک حضرت دفن کردند. مرحوم آقا علی حکیم در رساله سبیل الرشاد فی...
-
یاداشت صدو بیستم: اعضا و جوارح شما سربازان الهیاند
دوشنبه 30 بهمنماه سال 1396 16:58
اگر خدای سبحان بخواهد ملّتی را بگیرد، قومی را بگیرد، قبیلهای را رسوا کند، لازم نیست از جای دیگر لشکرکشی بکند، گاهی ممکن است نظیر ابرهه که برای او آن طیر ابابیل را میفرستد که از خارج لشکرکشی کرده؛ اما گاهی اگر بخواهد ملّتی را، قبیلهای را، شخصی را بگیرد با دست خود آنها، آنها را میگیرد. فرمود: «أَعْضَاؤُکُمْ...
-
یاداشت صدو نوزدهم: آن پدر یا مادر چگونه ناله میزند
یکشنبه 29 بهمنماه سال 1396 19:05
کسی آمده خدمت امام صادق(سلام الله علیه) عرض کرد که اسم اعظم را میخواهم از شما یاد بگیرم. هوای سردی بود آب سردی هم در حوض بود حضرت فرمود برو در حوض، این هم فرمایش امام را اطاعت کرد. مگر یک انسان در آن هوای سرد در این آب یخبسته چقدر میتواند مقاومت کند؟ این خیال کرد که اوّل مثلاً عادی است. بعد وقتی که دید میلرزد،...
-
یاداشت صدو هجدهم : چرا قرآن نور است؟
شنبه 28 بهمنماه سال 1396 21:47
فرق قرآن کریم با سایر کتابهای علمی این است که قرآن حکمت نظری را با حکمت عملی، فقه را با اخلاق، فقه را با حقوق آمیخته؛ قرآن کتابی است برای تعلیم و تربیت. مثلاً در تمام کتابهای فقهی ما ﴿أَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ﴾ [1] مطرح است و یا ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ [2]مطرح است؛ اما قبلش یا بعدش ﴿وَ اتَّقُوا اللَّه﴾ [3] مطرح نیست،...
-
یاداشت صدو هفده : تمام آفرینش می گویند سبحان الله
جمعه 27 بهمنماه سال 1396 16:04
آیه ﴿سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ ؛ یعنی مجموعه نظام آفرینش تسبیح کننده خداوند هستند . این تسبیح به این معنا است که واقعاً سخنی میگویند واقعاً میگویند «سبحان الله» اگر کسی درباره آفرینش اینها فکر کند پی به عظمت و وحدانیت خدا میبرد اینها به زبان قال واقعاً تسبیحگوی حقاند حرفی دارند سخنی دارند،...
-
یاداشت صدو شانزده : نصیحت یک استاد به شاگردش
جمعه 20 بهمنماه سال 1396 14:58
یکی از شاگردان شیخ انصاری آمد پیش ایشان و گفت: من عازم شهر خودم هستم آنجا چه کنم ؟ شیخ گفت: اما قضاوت! مبادا تصدی کنی «من حکم فی درهمین بخلاف ما نطق به الله فقد کفر بالله العلی العظیم»؛ اما نماز جماعت، می خواهی بخوان، می خواهی نخوان؛ اما درس بگو ، مطالعه را رها نکن ؛ سرش این است : «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد» ....
-
یاداشت صدو پانزده: گوش شنوا
چهارشنبه 18 بهمنماه سال 1396 14:32
خدای سبحان طبق بیان قرآن کریم، دو تا سمع و شنوایی دارد ما هم در عرفمان همین طور است در محاورات خود هم دو تا سمع داریم، دو تا شنیدن داریم. در قرآن هم دو تا سمع مطرح است، دو تا نظر مطرح است، دو تا کلام مطرح است؛ یک سمع طبیعی که انسان هر صدایی را میشنود خدا هم هر صوت و هر کلامی را میشنود، هر حرفی را که ما میزنیم ذات...
-
یاداشت صدو چهارده : شجره طیبه
سهشنبه 17 بهمنماه سال 1396 14:38
شیخ الطائفه کیست؟ یک شب در مجلس استفتا وارد شدم بر مرحوم آقای خویی. آقای خویی فحل الفحول است، دیدم متحیر است، گفتم: وجه تحیر چیست؟ گفت: رفتم در رجال . به حال شیخ طوسی رسیدم . از طوس آمد به بغداد. این چه مردی است؟! تهذیب و استبصار در حدیث، عده در اصول ، رجال شیخ در علم رجال، فهرست در کتب. بانی حوزه نجف است و هر مجتهدی...
-
مهمان باید با صاحب خانه بسازد
دوشنبه 16 بهمنماه سال 1396 13:56
اگر این انسان ها با هم اختلافی داشته باشند، اختلاف فرعی است؛ یعنی در همین اعمال و عقاید است و گرنه خداوند هیچ کسی را بدون سرمایه خلق نکرد، به همه یک سلسله علوم میزبان داد به نام ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ ؛ [1] به همه گفت علومی که از حوزه و دانشگاه تهیه میکنید اینها مهمانان شما هستند. به همه دستور داد...
-
یاداشت صدو دوازده : انقلاب
شنبه 14 بهمنماه سال 1396 15:48
همه میدانیم که انقلاب ما انقلاب اسلامی است و با انقلابهای مارکسیستی متفاوت بود. این انقلاب ماهیت دیگری داشت. در این انقلاب مردم برای اجرای احکام دین و ارزشهای اسلامی جان دادند. آنها در این راه آنچه داشتند، فدا کردند. حتی نوجوانهای دوازده - سیزده ساله در این راه فدا شدند، که امام درباره آنها فرمود: اینها رهبر...
-
یاداشت صدو یازدهم : این خواجه و این معرفت
پنجشنبه 12 بهمنماه سال 1396 15:28
خواجه نصیر الدین طوسی کیست؟ العقل الحادی عشر. عقل یازدهم عنوان خواجه نصیر است. این فحل الفحول، عظمت حکمتش از مناقشاتش با فخر رازی ظاهر می شود. همچو مردی هنگام مرگ وصیت کرد: مرا پایین پای قبر حضرت موسی بن جعفر دفن کنید و بر لوح قبر من بنویسید: و کلبهم...، وکلبهم... سگ این خاندانم اما باسط ذراعیه بالوصید. این خواجه و...
-
یاداشت صدو دهم : سختم است
چهارشنبه 11 بهمنماه سال 1396 14:51
بعضی میخواهند نماز شب بخواند میگویند سختم است. میخواهند روزه بگیرند در ماه مبارک رمضان میگویند سختم است. همه اطبّا همه روایات ما این است که دوبار غذا شبانهروز برای انسان بس است. اصلاً این تمرین است، وقتی که ماه مبارک رمضان شده انسان عزا میگیرد. اکثر بیماریها هم برای همین گوارش است. این مهمانیها اصلاً اینها...
-
یاداشت صدو نهم : داستان یک استصحاب!
سهشنبه 10 بهمنماه سال 1396 14:25
صاحب جواهر در حال جان دادن روح بودند . آن وقت نجف خالی نبود، علمایی چون مهد کاشف الغطاء بود- همه علما منتظرند چه رخ می دهد. صاحب جواهر دم جان دادن گفت: شیخ مرتضی کجاست؟ شیخ آمد . گفت: کجا بودی؟ گفت: حرم. دعا می کردم برای شفای تو. گفت: من رفتم و این امت را به تو سپردم. این زهد شیخ: شش ماه گذشت شیخ مرتضی رساله نداد با...
-
یاداشت صدو هشتم : هیچ ممکن نیست کسی آدم خوب باشد اما بچههایش هدر بروند
دوشنبه 9 بهمنماه سال 1396 17:06
خداوند یه وقت به خضر نبی میفرماید برو این دیوار ویران این دو تا بچه را بساز! موسای کلیم که نمیداند که چرا این دیوار را باید عملگی بکنند بسازند؟! خسته راه هم هستند، آن جا هم که مهمانخانه نبود، کسی هم که اینها را به عنوان مهمانی قبول نکرد. ﴿فَأَبَوْا أَن یُضَیِّفُوهُمَا﴾ ، [1] اما این دو تا ولیّ الهی دست و پا باز...
-
یاداشت صدو هتم : داستان عین الیقین
یکشنبه 8 بهمنماه سال 1396 14:39
به وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) عرض کردند که فلان سرباز یا جوانی که شما تربیت کردهای در جبهه کشته شد ما به شما تبریک بگوییم یا تسلیت؟ تبریک بگوییم که یک چنین جوانی تربیت کردهاید که افسر فداکار دین شما شد یا تسلیت بگوییم که او را از دست دادید؟ فرمود به من تسلیت بگویید آن طوری که من خواستم تربیت نشد....
-
یاداشت صدو هفت : مرگ
شنبه 7 بهمنماه سال 1396 14:09
مرگ یک امر حقیقی است؛ مثل اینکه در مطالب نظری و ریاضی میگویند دو دو تا چهارتا بالضّرورة، در مسائل عملی و سیر جهانی هم میگویند «الموت حقٌّ»؛ یعنی مرگ، ضروری است؛ مرگ، سفر است نه سکون؛ هجرت است نه در جا ماندن؛ از پوست به در آمدن است، نه پوسیدن؛ حیات مجدّد است، نه مُردن؛ لذا از مرگ به وفات یاد شده است نه به فوت؛ منتها...
-
یاداشت صد و ششم : دنیا مزرعه سبز و دلپذیر است اما وبا خیز!
جمعه 6 بهمنماه سال 1396 11:15
« إِیَّاکَ وَ الْهَوی»؛ مبادا با این غدّه بدخیم کنار بیاید این «هوی» از هر دشمنی بدتر است، دشمن بیرون به هر حال از آدم جان میخواهد، کاری دیگر نیست؛ یا زمین و معدن میخواهد، چیز دیگری نمی خواهد اما اینکه حضرت علی فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»؛ [1] فرمود: بدترین دشمن، دشمن درونی است؛...
-
یاداشت صدو پنجم : چشم هارا باید شست جور دیگر باید دید
پنجشنبه 5 بهمنماه سال 1396 15:17
خداوند این عالمی را که خلق کرده آیه و علامت و مِرآت میداند برای وجود خودش . شما در هیچ جای قرآن از خلقت جهان خبر ندارید؛ مگر اینکه میفرماید آسمان آیه خداست زمین آیه خداست. «آیه»؛ یعنی نشانه. شب آیه خداست، روز آیه خداست، شب با آنکه تاریک است «آیت الله» است: ﴿وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنَا...
-
یاداشت صدو چهارم : همه چیز آیت الله است
پنجشنبه 5 بهمنماه سال 1396 01:47
یک بیان نورانی سیّدالشهداء(سلام الله علیه) دارند ، فرمودند: «النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ» ؛ [1] اکثری مردم بنده دنیا هستند، بنده که هیچ! نه بنده زمیناند. خدا درباره آسمان و زمین فرمود: ﴿وَ فِی الأرْضِ آیَاتٌ لِلْمُوقِنِینَ ٭ وَ فِی أَنفُسِکُمْ أَ فَلاَ تُبْصِرُونَ﴾ ، [2] زمین...
-
یاداشت صد و سوم : والعجب
سهشنبه 3 بهمنماه سال 1396 15:17
معرفی کتاب رسالهای در کتاب کنز الفوائد کراجکی هست این رساله مفصّل نیست؛ اسم این رساله به نام «العجب» است.اغلب نام کتاب از آن اصولی گرفته میشود که آن کتاب از همان اصول صحبت کرده باشد مثل کتاب قوانین مرحوم میرزای قمی چون عبارت «قانونٌ قانونٌ» دارد ، اسم اکتاب را گذاشتند قوانین و یا فصول مرحوم صاحب فصول در اصول؛ چون...
-
یاداشت صدو دوم : خدایا برگشتم
دوشنبه 2 بهمنماه سال 1396 17:55
خدا مرحوم مجلسی(رضوان الله تعالی علیه) را غریق رحمت کند! یک بیان لطیفی دارد که انسان که میمیرد از سر نمیمیرد، از پا میمیرد؛ یعنی روح که از بدن جدا میشود اوّل پا سرد میشود پا مرده است. بعد کمکم همین طور بدن سرد میشود تا برسد به زبان که زبان بند میآید تا برسد به مغز از مغز هم جدا میشود، این تعلّق از بالا قطع...
-
یاداشت صدو یکم : اسکورت
یکشنبه 1 بهمنماه سال 1396 16:32
اهل بیت سخنگویان خداوند هستند. همان طوری که لبان مطهّر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) معصوم و مصون است: ﴿وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَی ٭ إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحَی﴾، جناب جبرئیل هم همین طور معصوم است؛ فرمود این کتاب در نزد خداوند «علی و حکیم» است تا به لبان مطهّر پیغمبر برسد که جامعه بشری بتوانند از قرآن استفاده...
-
یاداشت صدم : دانشگاه اسلامی
شنبه 30 دیماه سال 1396 13:56
اگر کسی دین نداشته باشد یک سلسله دستورهایی اسلام دارد است که این دستورها برای او هم نافع است خداوند می فرمایید : ما گفتیم به تعهّدات عمل کنید ما گفتیم وقتی حرف میزنید ادیبانه حرف بزنید: ﴿وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾ [1] ما گفتیم: ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾ [2] شما میخواهید درس بگویید حتماً مطالعه کافی...
-
یاداشت نود نهم : سخنگوی خدا
سهشنبه 26 دیماه سال 1396 14:02
در سوره مبارکه «حاقه» فرمود: ﴿فَلاَ أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ ٭ وَ مَا لاَ تُبْصِرُونَ ٭ إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ ٭ وَ مَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِیلاً مَا تُؤْمِنُونَ ٭ وَ لاَ بِقَوْلِ کَاهِنٍ قَلِیلاً مَا تَذَکَّرُونَ ٭ تَنزِیلٌ مِن رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾، [1] مبادا کسی خیال کند که ـ معاذالله ـ این کتاب...
-
یاداشت نود هشتم : پس فردوسی کجاست؟
دوشنبه 25 دیماه سال 1396 13:56
فردوسی میفهمید ایران چه خبر است، این کاری که ایرانیها کردند او خبر میدهد. دشمنان ده سال جنگ را بر ما تحمیل کردند؛ دو سال جنگ داخلی بود که فقط خورد بود نه زد و خورد؛ یعنی خلق ترکمن گلوله بستند و سنگر گرفتند و کشتن را شروع کردند و عزیزان کشور رفتند آن را خاموش کردند. بعد جنگ کردستان شروع شد بعد خلق مسلمان شروع شد بعد...