-
یاداشت صدو پنجاه شش : دعوت نامه
دوشنبه 27 فروردینماه سال 1397 17:14
شیطان درست است که راهزن است اما یک راهزنی مجاز داریم که آن برکت و رحمت و عنایت است، یک راهزنی شرّهم داریم که آن عقوبت است توضیح مطلب این است که شیطان راهزنیاش در حدّ وسوسه، دغدغه است و این از بهترین برکات عالَم است هر کس به هر جایی رسیده است به برکت جهاد اکبر رسیده است چرا میگویند انسان از فرشتهها بالاترند؟ برای...
-
یاداشت صدو پنجاه پنجم : علمی که هر لحظه شکوفا تر می شود
شنبه 25 فروردینماه سال 1397 21:11
علم وقتی که به عمل کردن نرسد کم کم از یاد آدم میرود علوم عملی نظیر صنایع دستی و یا غیر یدی اگر به عمل کردن نرسد کم کم از یاد آن شخص میرود و علوم تعلیمی مثل ادبیات, فقه, اصول, فلسفه, کلام که تعلیم و تربیت در اینها هست کسی سالیان متمادی اینها را تدریس نکند از یادش میرود. اما اگر کسی یک سلسله علومی را فراهم کرد که...
-
یاداشت صدو پنجاه چهارم : امیری که اسیر سربازش شد
چهارشنبه 22 فروردینماه سال 1397 18:40
وجود مبارک حضرت امیرمی فرمایند : «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَیً أَمِیر» ، [1] اینکه میگویند جهاد نفس جهاد اکبر است؛ این تشبیه نیست، تمثیل نیست، یک واقعیت است جنگ درونی است بین اندیشه و انگیزه، انسان چه میفهمد که چه کاری انجام میدهد؟ هوس یک چیز میخواهد، شهوت یک چیز میخواهد، غضب یک چیز میخواهد، عقل عملی که...
-
یاداشت صدو پنجاه سه : دنیا بهار زودگذر است
جمعه 17 فروردینماه سال 1397 14:15
مهمترین برنامهٴ قرآن کریم بعد از مسئلهٴ توحید و اسمای حسنای الهی معرّفی خود انسان و دنیا و رابطهٴ انسان و دنیاست زیرا حبّ دنیا رأس کلّ خطیئه است چون مهمترین خطر حبّ دنیاست و اصرار قرآن کریم هم بر معرّفی دنیا و خطر این محبّت باطل است لذا هم با برهان, هم با موعظه, هم با جدال احسن و هم با تمثیل این مطلب را تفهیم میکند...
-
یاداشت صدو پنجاه دوم : خدا وند فقرا را شریک اموال اغنیا قرار داد
پنجشنبه 16 فروردینماه سال 1397 15:17
حضرت امیر علیه السلام در کتاب شریف نهجالبلاغه بیان نورانی دارند که هر جا فقر هست در اثر این است که یک عدّه اهل اتراف و اسراف هستند و یا اینکه اگر کسی فقیر شد در اثر اینکه عدهای به حقّ او تجاوز کردند این معارف و کلمات حکیمانه در کلمه قصار شماره 328 به این صورت آمده که «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِی أَمْوَالِ...
-
یاداشت صدو پنجاه یک : لذت ببر!
چهارشنبه 15 فروردینماه سال 1397 15:38
عدهای میآمدند محضر پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به حضرت عرض میکردند که مجلس شما بسیار شیرین است وقتی از مجلس شما بیرون رفتیم آن حلاوت را نداریم حضرت فرمود: «إستعن بیمینک»[1] چرا به من میگویی به دستت بگو اینجا که آمدی با لوازمالتحریر بیا آنچه شنیدی یادداشت بکن, دفتر علمی داشته باش وقتی شب رفتی منزل دفتر...
-
یاداشت صدو پنجاه : تشخیص راه با بیراه فقط با چهارده معصوم مشخص می شود
یکشنبه 12 فروردینماه سال 1397 17:27
کسانی که دَرِ خانه عترت را بستند، «قیاس» را آوردند و بجای «عقل» و «اجماع» را بجای «عترت» نشاندند. آنها همان هایی هستند که خدای آنها نفس آنهاست و می گویند ما خودمان معین می کنیم، اما انسان مسلمان و موحّد می گوید مبانی که کلید همه آنها عدل است به منبع مرتبط است و منبع فقط وحی است و لاغیر. اینها «قیاس» را اینها آوردند و...
-
یاداشت صدو چهل نهم : مصحف فاطمه(س) چیست و چگونه جمع آوری شده است؟
شنبه 11 فروردینماه سال 1397 12:20
مرحوم کلینی(رضوان الله علیه) در جلد اول کافی نقل میکنند که بعد از رحلت وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) جبرئیل میآمد و آن معارف الهی را بیان وحوادث آینده را تشریح و بازگو میکرد. صدیقه کبری(سلام الله علیها) هم اینها را میشنید بعد به حضرت امیر(سلام الله علیه) املاء میکرد و علیبنابیطالب(سلام الله...
-
یاداشت صدو چهل هشت : از یک ساعت تا یک عمر
جمعه 10 فروردینماه سال 1397 11:23
اگر کسی سوال بپرسد که در مدینه که جا برای پذیرش چهار هزار شاگرد نبود پس شما چطور می گویید امام صادق چنین دانشگاه عظیمی در مدینه احادث کرده بودند ؟ اینطور باید جواب داد که هیچ کس ادّعا نکرده که وجود مبارک حضرت امام صادق مجلسی داشتند که چهار هزار شاگرد در آنجا حضور مداوم داشته باشند این را که کسی نگفت بلکه تربیت شاگردان...
-
یاداشت صدو چهل هفتم : کار یک روحانی
پنجشنبه 9 فروردینماه سال 1397 19:35
زکری ابنآدم یکی از علمای شیعه هست که قبر مطهرش هم در قبرستان شیخان قم است که داستان جالبی دارد و آن اینکه ایشان شاگرد امام رضا(سلام الله علیه) بودند که به حضرت عرض کردند که رفقای من, دوستان من, همدرسهای من, همبحثهای من, همسنهای من آنهاهمه رحلت کردند و علما فعلی هم همه جوان هستند و اهل فضل اگر اجازه بدهید من از قم...
-
یاداشت صدو چهل ششم : داستان ابوذر
شنبه 4 فروردینماه سال 1397 11:51
مردم شام دیدند که اباذر شمشیر به دوش کشیده میگوید یا مرگ یا «واو» «لا أضع السیف عن عاتقی حتّی توضع الواو فی مکانها» فرمود من شمشیر را از دوشم نمیآورم پایین مگر اینکه این «واو» سر جایش باشد, گفتند اباذر چه میگویی؟ گفت معاویه دستور داد در جلسهٴ قرائت قرآن کاتبین قرآن که میخواهند آیهٴ سورهٴ مبارکهٴ «توبه» را بنویسند...
-
یاداشت : صدو چهل پنجم : فقط ببینید قرآن چه می گوید همین
جمعه 3 فروردینماه سال 1397 09:34
اینکه قرآن کریم می فرماید: ﴿إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا﴾[1] این نیست که فقط در مجلس ترحیم وقتی قرآن میخوانند گوش بدهی بلکه یعنی یعنی تویِ مجتهد که داری مطلب را استنباط میکنی فقط گوش بده ببین قرآن چه میگوید نه مبانی خودت را بر قرآن تحمیل بکنی ﴿إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ...
-
یاداشت صدو چهل چهارم : بعضی وقت ها ما از حیوانات هم پایین تر میشویم
پنجشنبه 2 فروردینماه سال 1397 12:07
مگر درخت هر کودی را قبول میکند؟ هر آبی را قبول میکند؟ هر خاکی را قبول میکند؟ اینقدر اینها خوشپسندند که شناسایی میکنند بعد یک خاک خاص یا کودی مخصوصی را جذب میکنند تا میوه یکی سیب میشود و یکی گلابی از این بالاتر در حیوانات هم همین طور است اسب یک پوز میزند بعد علف را میخورد مگر هر علفی را میخورد؟ شامّهٴ او که...
-
یاداشت صدو چهل سوم : یکی از برکت های دنیا فراموشی است
سهشنبه 29 اسفندماه سال 1396 13:50
مسئله نسیان و فراموشی جزء برکات عالم خلقت است نسیان اگر در عالم نبود کمتر کسی در کارهایش موفق میشد برای اینکه هر کسی بالأخره یا نشاطی را پشت سر گذاشت یا اندوه و مصیبتی را پشت سر گذاشت اگر آن نشاط دائماً در ذهن انسان باشد انسان دستش به کار نمیرود چه اینکه همان روز نشاط بالأخره روز تعطیلی اوست و همه اش شاد است و اگر...
-
یاداشت صدو چهل دوم : بوسیدن دست
دوشنبه 28 اسفندماه سال 1396 13:57
بدانیم ما هر اندازه به این نیازمندان برسیم ذات اقدس الهی چندین برابر عطا میکند، و این کار شدنی است که انسان حبیب او باشد و باور کند که خدا صدقات را از او میگیرد و خدا صدقات را از او میپذیرد و مانند آن. این راه را به ما نشان داده اند و این راه، راه دلپذیری است و راه دلپذیر راهی نیست که انسان برگردد، پشیمان بشود یا...
-
یاداشت صدو چهل یک: مثل گلاب
یکشنبه 27 اسفندماه سال 1396 17:33
هیچ چیزی در عالَم نیست مگر اینکه به مشیئت الهی وابسته باشد مثل انبیا که این نگاه توحیدی را داشتند در نظام تکوین وجود مبارک خضر وقتی به موسای کلیم گفت تو نمیتوانی صبر کنی عرض کرد ﴿سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ﴾[1] این ﴿إِن شَاءَ اللَّهُ﴾ را وجود مبارک موسی به خضر(سلام الله علیهما) گفت, وجود مبارک...
-
یاداشت صدو چهل : نه از جاهل سوال بپرس و نه با او مجادله کن
شنبه 26 اسفندماه سال 1396 19:23
دو نصیحت اخلاقی : یک : از جاهل استفتا نکنید چون استفتا از جاهل روا نیست برای اینکه او رجم به غیب دارد یک چیزی می گوید میخواهد درست باشد یا غلط وقتی آگاهی ندارد شما چطوری میخواهید از او فتوا بخواهید؟ فتوا هم اختصاصی به مسئله فقهی ندارد در سورهٴ مبارکهٴ «یوسف» می فرماید ﴿أَفْتُونِی فِی أَمْرِی﴾[1] یا در سورهٴ «نمل»...
-
یاداشت صدو سی نهم :تعلق
پنجشنبه 24 اسفندماه سال 1396 14:01
مرگ بر دو قسم است : یکی مرگ طبیعی است که طبیب میفهمد و اجازهٴ دفن میدهد دیگری مرگ قرآنی است که آن دیگرمربوط به اجازهٴ دفن نیست . مرگ طبّی این است که این بدن سرد بشود خون به اعضا نرسد قلب از کار بیفتد طبیب هم اجازهٴ دفن میدهد یعنی رابطهٴ روح با بدن قطع شد ولو این شخص رباخوار باشد, مفسد باشد, محارب باشد هنگام مرگ دست...
-
یاداشت صدو سی هشت : تشیع جنازه
سهشنبه 22 اسفندماه سال 1396 14:18
سلام در تشییع جنازه مکروه هست لذا فرموده اند در تشییع سلام نکنید بگذارید همه ذکرشان را بگویند «لا اله الاّ الله» بگویند برای همین است در موقع تشییع حرف نزنید شما نمیدانید به این بیچاره چه میگذرد, نمیدانید او از شما چه توقع دارد و کجا دارد میرود که. وجود مبارک حضرت امیر این صحبت را دارد, وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله...
-
یاداشت صدو سی هفتم : گلی که در زباله روییده باشد
دوشنبه 21 اسفندماه سال 1396 14:06
مسئلهٴ لطیف در بحث نکاح وجود دارد که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «إیّاکم و خضراء الدمن»[1] اگر خواستید ازدواج کنید برای فرزندتان, پسرتان خواستید همسر بیاورید از خضراءالدمن بپرهیزید به حضرت عرض کردند خضراءالدمن کیست؟ فرمود: «المرأة الحَسناء فی مَنبت السوء»[2] خب این دختر زیبایی که از...
-
یاداشت صدو سی شش: قدرت انتخاب
یکشنبه 20 اسفندماه سال 1396 20:29
تسائل یعنی سؤال کردن از یکدیگر که نشانه ٴ تعامل علمی است و خوب هم هست مثلا یک وقت صحبت از استادی و شاگردی است آنجا سخن از سؤال و جواب است به ما فرمودند: ﴿ فَسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ ﴾ [1] باید از اهل بیت سؤال کنید, از انبیا سؤال کنید از هر عالم حق بینی سوال بپرسید تا عمل کنید. این تعامل...
-
یاداشت : صدو سی پنجم : چکار کنیم جواب سوالات قبر یادمان نرود؟
جمعه 18 اسفندماه سال 1396 10:11
گاهی انسان یک حصبه میگیرد یک بیماری میگیرد همه معلوماتش از یادش میرود اما جریان مرگ نظیر حصبه و بیماریهای دیگر نیست لذا در تلقین میّت الفبای دین را تلقین میکنند, در سؤالات قبر هم الفبای دین را از ما می پرسند دیگر مسئله ترتّب و شبهه ابنکمونه و برهان صدّیقین و اینها را سؤال نمیکنند که, خدایت چه کسی است؟ که هر...
-
صدو سی چهارم :گاهی انسان میگوید زندان آری ولی شرک نه
چهارشنبه 16 اسفندماه سال 1396 17:30
قرآن کریم زندگی انسان های را نقل میکند که برای حفظ دین از هر خطری استقبال میکردند و میپذیرفتند گاهی این افراد را به زندان تهدید میکردند اینها میفرمودند: ﴿رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی﴾[1] گاهی اینها را به کهف و غار تهدید نمیکردند ولی خودشان کهفی میشدند شعارشان این بود «رب الکهف أحبّ الیه...
-
صدو سی سوم :چه کنم خانه فرو میآید
سهشنبه 15 اسفندماه سال 1396 15:47
وقتی از یک پزشک سؤال سوال شود که انسان چرا میمیرد؟ میگوید خب این دستگاه بدن جواب میکند و در آخر انسان میمیرد حالا یا به روح معتقد است یا به روح معتقد نیست اگر به روح معتقد باشد میگوید «جان قصد رحیل کرد گفتم که مرو٭٭٭ گفتا چه کنم خانه فرو میآید»روح می گوید بدن مثل خانه است این خانه خراب میشود و من ناچارم بروم...
-
صد سی دوم : ملاک خوب
دوشنبه 14 اسفندماه سال 1396 20:27
از پیامبر(ص) روایت است که شخصی به نام وابصه بن معبد الاسدی نزد ایشان می آید و راه شناخت حق و باطل و خوب و بد را می پرسد: أَنَّ وَابِصَهَ بْنَ مَعْبَدٍ الْأَسَدِیَّ أَتَاهُ فَقَالَ: لَا أَدَعُ مِنَ الْبِرِّ وَ الْإِثْمِ شَیْئاً إِلَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ. فَلَمَّا أَتَاهُ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ: إِلَیْکَ یَا...
-
یاداشت صدو سی یکم : غیر از بهشت در دنیا هم پاداش میدهد
شنبه 12 اسفندماه سال 1396 17:34
پاداش تنها بهشتِ قیامت نیست در دنیا هم پاداش عطا میکند همین که رفقای خوب فراهم میکند هم استاد خوب، شاگرد خوب، همحجرهٴ خوب، همبحث خوب، هم درس خوب اینها توفیقات الهی است که اگر کسی درست راه بیفتد میبیند طولی نمیکشد که همهٴ این نِعم برایش فراهم است ولی متوجه نیست که چطور این رفیق خوب نصیبش شده، آن استاد خوب نصیبش...
-
یاداشت صدو سیهم : سوال : چرا داستان های قرآنی فاقد زمان و مکان است؟
جمعه 11 اسفندماه سال 1396 10:14
پاسخ : داستان های قرآنی حقیقت هستند و در حقیقت نه زمان مطرح است نه زمین چون جهانی است برای انسانیّت است، برای وحی و نبوّت است یک وقت تاریخنگار و مورخان یک داستان تاریخی را نقل می کنند خب اینها حتماً باید بگوید قرن چندم بود در چه مکان بود این کار مورّخ است نه کار وحیانی در هیچ قسمت تاریخ قرآن کریم از زمان و زمین خبری...
-
یاداشت صدو بیست نهم : عرفانیات جریان عاشورا
پنجشنبه 10 اسفندماه سال 1396 14:02
در جریانات عرفانیّات عاشورا میبینیم که مرحوم محدّث قمی(رضوان الله علیه) در ذیل کلمهٴ «عَشَق» در همین کتاب شریف سفینه البحار یک قصّهٴ عجیبی را نقل میکند که وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) بیست سال قبل از جریان کربلا زمانی که از جنگ صفین برمیگشتند به همین سرزمین کربلا رسیدند اصحاب که در خدمت حضرت امیر(سلام الله...
-
یاداشت صدو بیست هشت : تفسیر شیخ مفید
چهارشنبه 9 اسفندماه سال 1396 17:45
مرحوم شیخ مفید(رضوان الله علیه) کتاب تفسیری جامع و مستدلتری از ایشان در دسترس نیست اما کنگرهٴ بزرگداشت مرحوم مفید آراء تفسیری ایشان را جمعآوری کرده به نام تفسیر مرحوم شیخ مفیدکه در هر سورهای مثلاً دو آیه, سه آیه, چهار آیه کمتر و بیشتر را معنا کردند البته تفسیر مصطلح به آن صورت نیست اما راهگشای محققین و مبلغین هست
-
یاداشت صدو بیست هفت : معرفی کتاب
دوشنبه 7 اسفندماه سال 1396 14:23
کتاب الغارات از کتابهای بسیار خوب ماست که توسط ابواسحاق ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال ثقفی کوفی ( متوفای ۲۸۳ ق) نوشته شده است که یکصد سال تقریباً قبل از نهجالبلاغه است نوشته شده و برخی از مدارک نهجالبلاغه همین کتاب الغارات است غارتهایی که بنیامیه در زمان حکومت حضرت امیر اِعمال کردند صاحب این کتاب این غارتها را...