-
یاداشت دویست ششم :عبادت کم !
پنجشنبه 31 خردادماه سال 1397 12:24
سوال : خداوند در سوره منافقون می فرماید لاَ یَذْکُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً [1]که یعنی منافقان خداوند را یاد می کنند اما کم در حالی که کسی که منافق است اصلا خداوند را قبول ندارد که او را یاد کند؟ جواب : معصومین ما در روایات به ما گفته اند که حتی منافقان هم به یاد خداوند هستند اما در مجالس[2] اما مسئله اصلی این هست...
-
تیربار
چهارشنبه 30 خردادماه سال 1397 12:00
یک جمله معروفی وجود دارد که می گوید کلام الامام امام الکلام که یعنی سخن یک شخص عظیم عظمت شخنش به اندازه عظمت همان شخص است لذا همانطوری امام و پشوای ما وقتی کلامی را می گوید سخن او هم امام و پشوای سایر کلام است امام نکته اصلی در سخنان اهل بیت تعمق و فهم عمیق و دقیق این بیانان نورانی است که باعث فهم عمیق و دقیق ما از...
-
یاداشت دویست چهارم : رودخانه پر آب
سهشنبه 29 خردادماه سال 1397 12:12
حقیقت انفاق در بیان نورانی امام جواد علیه السلام خداوند متعال در قرآن کریم فرمود آنچه را که شما در راه خدا انفاق میکنید: ﴿فَهُوَ یُخْلِفُهُ﴾ [1]خداوند جایش را پر می کند ،مثل درس و تدریسی که برای رضای خدا انجام میدهید، این زحمت و تلاش و کوششی که میکنید، این مقدار نیرو مصرف میکنید خداوند جایش را پر می کند. خدای...
-
یاداشت دویست سوم : گاهی انسان پیروز میشود
دوشنبه 28 خردادماه سال 1397 11:32
گاهی انسان با شمشیر میجنگد و پیروز هم میشود،اما گاهی نه، به امر غیبی پیروز میشود. در جریان فتح مکه که مجبور شدند اسلحه ها را کنار بگذارند اباسفیان منحوس حرکت میکرد و مدام میگفت: «لَیْتَ شِعْرِی بِأَیّ شَیْءٍ غَلَبْتنِی»[1] همین طور راه میرفت و با خودش حرف میزد که چه طور شد که اینها پیروز شدند؟ با خودش می گفت ما...
-
یاداشت دویست دوم : نفاق
یکشنبه 27 خردادماه سال 1397 11:21
سوال : سوره منافقون چرا در مدینه نازل شد؟ جواب :سورهای «منافقون» در مدینه نازل شد، رازش این بود که در مکه یا نفاقی نبود یا بسیار اندک بود. نفاق این است که قدرتی باشد و انسان برای بهرهبرداری از آن قدرت، به آن قدرت نزدیک بشود و خود را به صاحبان آن مکتب منسوب بداند و واقع نباشد. در مکه یک چنین چیزی کم بود، مگر آنها که...
-
یاداشت دویست یکم : فاصله از کجا تا به کجا
پنجشنبه 24 خردادماه سال 1397 11:08
وجود مبارک پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمودند شما زمینی بودید ما شما را آسمانی کردیم مرحوم مفید درکتاب امالی نقل میکند که در یکی از غزوات، سفرها، هنگام ظهر دیدند وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مرتّب آسمان را نگاه میکند. عرض کردند یا رسول الله چه خبر است؟ فرمود: «کُنَّا مَرَّةً...
-
یاداشت دویستم : بچه ها همراه او حلقه می زدند
چهارشنبه 23 خردادماه سال 1397 12:51
در جریان عبید الله بن حرّ جحفی ، حضرت با او چه کرد؟ حضرت وقتی که نزدیک کربلا رسیدند بین راه دیدند خیمهای سر پا هست، فرمودند این چه کسی هست؟ عرض کردند این خیمه برای عبید الله بن حُر جحفی است. حضرت به وسیله بعضی از همراهانشان قاصد فرستادند که با من به کربلا بیا عبید الله بن حر جحفی گفت من بیطرف هستم دیدم در کوفه بمانم...
-
یاداشت صدو نود نهم : مگر حرّ(سلام الله علیه) یادش است در قیامت که با حسین بن علی چه کرد؟
سهشنبه 22 خردادماه سال 1397 12:06
خدای متعال نسبت به برخورد های ناصحیحی که گاهی به ما میشود میفرماید اگر توانستید عفو کنید، یا از صفحه خاطرات خود ورق بزنید و پاکش کنید که اصلاً به یادتان نیاید و ببخشید، چرا که خداوند غفور و رحیم است. در مسئله غفران و رحمت، کاری که از خدا بر میآید، از دیگران اصلاً برنمیآید. اگر کسی نسبت به ما بد کرده، ما هیچ کاری با...
-
یاداشت صدو نود هشت : خانواده
دوشنبه 21 خردادماه سال 1397 12:51
در جریان روز قیامت وقتی کارها رسیدگی شد، تبهکارها با اذناب و اقمار خود مشخص شدند، پرهیزکاران با پیروان خود مشخص شدند، آنگاه در بهشت، مؤمنان را با اولیای خود یا با فرزند خود، یکجا جمع میکنند که لذت بیشتری ببرند و کفّار را با همسران خود و فرزندان خود یکجا میسوزانند که تا رنج بیشتری تحمّل کنند. «فتحصّل ان للبرزخ حکماً...
-
یاداشت صدو نود هفتم : به ما اطلاع داد
شنبه 19 خردادماه سال 1397 11:24
خدای متعال به وسیله انبیا و اهل بیت(علیهم السلام) به ما اطلاع داد که برای بدن ما قیمتی است، برای جان ما قیمتی است و برای مجموع جان و بدن قیمتی است. در بیانات نورانی حضرت امیر که در غرر و درر آمده است فرمود: «أَلَا إِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةُ فَلَا تَبِیعُوهَا إِلَّا بِهَا»؛ [1] حضرت فرمودند...
-
یاداشت صدو نود ششم : چه کسی آورد
جمعه 18 خردادماه سال 1397 13:17
شخصیتهایی نظیر مرحوم آیت الله قاضی و دیگران که حشرشان با اولیای الهی باشد، این برگواران اگر چیزی به آنها میرسید فقط دو تا حرف داشتند، ما سه تا حرف داریم؛ ماها اگر چیزی به بهمان بدهند اوّل سؤال میکنیم این چیست؟ مثلا میگویند این سبد میوه است.بعد میگوییم چه کسی داد؟ میگویند فلان باغبان داد یا فلان باغدار داد. بعدها...
-
یاداتش صدو نود پنج :فرق نظام اسلامی با نظام شرق و غرب
جمعه 18 خردادماه سال 1397 13:07
فرق نظام اسلامی با نظام شرق و غرب اگر کشوری بخواهد اداره بشود به سه عنصر رسمی احتیاج دارد : یک عنصر مواد حقوقی است که عملیاتی است و کاربردی است که مجلسهای هر کشوری عهدهدار آن هستند. چگونه زندگی کنند؟ اقتصادشان، روابطشان، ترافیکشان، مالیاتشان، تجارتشان، این مواد حقوقی است که مجلس هر کشوری آنها را ترسیم میکند. ما هم...
-
یاداشت صدو نود چهارم : مدیریتش آسان است
جمعه 18 خردادماه سال 1397 12:56
مرحوم کلینی در کتاب شریف اصول کافی روایت بیست یکم از امام باقر(سلام الله علیه) حدیثی نقل می کند که مربوط به زمان ظهور حضرت حجت(سلام الله علیه) است که وقتی حضرت(سلام الله علیه) ظهور می کنند خدای متعال به برکت ایشان دست روی رئوس مردم میگذارد و عقل مردم کامل میشود. وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَی رُئُوسِ الْعِبَادِ...
-
یاداشت صدو نود سوم : مبدا به سرنوشت آنان دچار شوید
پنجشنبه 17 خردادماه سال 1397 10:54
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: أَلَمْ یَأْتِکُمْ نَبَأُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن قَبْلُ فَذَاقُوا وَ بَالَ أَمْرِهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ [1] شما مردم مکه آثاراقوام دیگر را دیده اید هم از یهودیها شنیدید و هم اینکه ما به شما گفتیم وآثار آن اقوام بر سر راهتان هم هست. در قرآن دارد در سوره مبارکه «حجر» فرمود...
-
یاداشت صدو نود دوم : من باید بالای مجلس بنشینم
چهارشنبه 16 خردادماه سال 1397 13:17
قرآن کریم به ما می گوید شما مختال نباشید یعنی شما هدف خیالی نداشته باشید ویا اینکه هدف وهمی نداشته باشید مثلا نگویید که من باید بالا بنشینم،یا باید نام مرا اوّل ببرند، یا این لقب را برای من باید ذکر بکنند، چون آدم مختال هدف خیالی دارد ﴿ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ ﴾ ،[1] «مختال»؛ یعنی کسی خیال زده...
-
یاداشت صدو نود یکم : قلب ما بیناست یا اعمی؟
سهشنبه 15 خردادماه سال 1397 13:23
خدای متعال در سورهٴ حج آیهٴ 46 می فرماید: *«أ فلم یسیروا فی الارض فتکون لهم قلوب یعقلون بها او ءاذان یسمعون بها فانها لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور»* که یعنی کسانی که هنوز به راه نیافتادند به خاطر این نیست که چشم هایشان نمیبیند، بلکه دل هایشان نمیبیند. مثلا قوم ثمود باطنشان نابینا بود نه اینکه...
-
یاداشت صدو نود: هدف درخت شدن است یا میوه دادن؟
یکشنبه 13 خردادماه سال 1397 10:59
خدای سبحان می فرماید : هدف خلقت عبادت است، خب یعنیخداوند میفرماید فقط یکبار مرا عبادت کنید؟ یعنی من جن و انس را آفریدهام که هر کدام به نوبهٴ خود یکبار مرا عبادت کنند! که اگر کسی یک بار نماز خواند، بگوییم به هدف خلقت رسیده است. یا نه خلقت برای عبادت است . یعنی مادامی که خلقت هست، عبادت هست؟. اینکه فرمود: *«ما...
-
یاداشت صدو هشتاد نهم : توفیق عبادت
شنبه 12 خردادماه سال 1397 12:34
در مسئله عبادت تا از ناحیه خدای سبحان فیضی نصیب انسان نشود انسان توان عبادت را پیدا نمی کند اگرچه قران کریم اصل کلی را به این صورت بیان کرد که *«ما بکم من نعمة فمن الله »*(1) در سوره نحل فرمود: هر نعمتی که دارید از آن خداست اما اینطور نیست که شما با استحقاق خود چیزی را کسب کرده باشید . این طور نیست که بعضی از نعمتها...
-
یاداشت صدو هشتاد هشت : قدم در مسیر عبادت
جمعه 11 خردادماه سال 1397 14:15
شیطان در همه حالات وسوسه میکند. اما وقتی انسان وارد نماز می شود او همه نیرو های خود را آماده میکند که انسان هرگز در نماز حضور قلب پیدا نکند لذا در کارهای عادی شیطان خیلی مزاحم نیست اما وقتی انسان درمسیر عبادت قدم می گذارد او تمام ذریّهاش را بسیج میکند که انسان را سرگرم غیر خدا کند. برای اینکه انسان از این تهاجم...
-
یاداشت صدو هشتاد هفتم: شهود
پنجشنبه 10 خردادماه سال 1397 11:20
شهدا در روایات و احادیث بر گروه فراوانی اطلاق میشود. خیلیها ممکن است شهید باشند، اما شهید میدان معرکه حساب دیگری دارد. حضرت امام سجاد دعایش این است که خداوندا ما را در نظم سلکِ صف شهدای به سیوف اعداء قرار بدهی. چون اگر کسی توفیق آنرا داشت که آشنا به وظیفه باشد و عارف به احکام باشد در حد خود، کوتاهی نکند و محب اهل...
-
یاداشت صدو هشتاد ششم: صبر انقلابی
چهارشنبه 9 خردادماه سال 1397 15:01
حضرت موسیٰ بعد از پیامبر شدنشان وقتی به مصر آمدند و آن معجزه را نشان دادند و مردم را به حق دعوت کردند -خب، بنیاسرائیل منتظر بودند چون از گذشته خبر داده شده بود که یک منجیای خواهد آمد و آن منجی هم موسیٰ است؛ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند بمجرّدیکه موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کنفیکون بشود؛ اما سریع این اتفاق نیفتاد قرآن...
-
یاداشت صدو هشتاد پنجم: گاهی می چینند گاهی آرام می شوند!
سهشنبه 8 خردادماه سال 1397 10:14
وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در معراج دیدند که فرشتههای که مشغول ساخت ساز منازل مومنین در بهشت هستنند گاهی میچینند، گاهی آرام میشوند! حضرت از فرشتهای که همراهش بود سؤال کرد که ملائکه که خسته نمیشوند پس چرا گاهی میچینند، گاهی نمیچینند؟ فرشته مقرب خداوند عرض کرد اینها منتظر مصالح ساختمانیاند که...
-
یاداشت صدو هشتاد چهارم :از حضرت سوال شد که چرا؟
دوشنبه 7 خردادماه سال 1397 23:21
از امام صادق (سلاماللهعلیه) سؤال شد که چرا به کعبه می گویند کعبه؟ حضرت فرمودند : هر خانهای که مکعب شکل باشد کعبه است. خانهای که چهار تا دیوار داشته باشد، یک سقف داشته باشد، یک کف، این جرم و این حجم شش سطح دارد. حجم شش سطحی را میگویند مکعب. از این جهت کعبه است، چون چهار دیوار دارد غیر از سقف و غیر از کف. عرض...
-
یاداشت صدو هشتاد سوم : اینطور بگو...
یکشنبه 6 خردادماه سال 1397 11:47
یک وقت شخصی در حضور امام رضا (سلاماللهعلیه) عرض کرد «الحمد لله منتهی علمه»(1) که یعنی تا آنجا که علم خداست، من خدا را حمد میکنم. حضرت فرمودند اینچنین تعبیر نکن. برای اینکه اینکه گفتی «الحمد لله منتهی علمه» یعنی علم خداوند حد ندارد، چون علم عین ذات او است. وقتی علم عین ذات شد، میشود نامحدود. وقتی که نامحدود شد...
-
یاداشت صدو هشتاد دوم : ره آورد
شنبه 5 خردادماه سال 1397 09:14
خدای متعال جریان ریا را در قالب یک تمثیل در سورهٴ بقره بیان فرمود. آیه 264 سوره بقره چنین است که *«یا ایها الذین آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی کالذی ینفق ماله رئاء الناس و لا یؤمنوا بالله و الیوم الاخر»*(1) که یعنی مثل کسی که ریاءً کار میکند و به خدا و قیامت معتقد نیست. برای اینکه آن معنای معقول را قابل درک...
-
یاداشت صدو هشتاد یکم : ایمان اباذر همان است که هست
جمعه 4 خردادماه سال 1397 13:41
مرحوم کلینی رضوان الله علیه نقل میکند که وقتی اباذر (رضواناللهعلیه) را خواستند به ربذه تبعید کنند، با اینکه حکومت وقت بدرقهٴ اباذر را قدغن کرده بود، مع ذلک امیرالمؤمنین و حسنین (علیهم السلام) حضور داشتند. آنجا حضرت نصیحت کرد که یا اباذر مبادا نگران باشی که ربذه جای بی آب و علفی است، زندگی در آنجا دشوار است(1)...
-
یاداشت صدوهشتاد: به نام خدا آغاز میکنم
پنجشنبه 3 خردادماه سال 1397 14:35
اگر خواستیم کاری انجام بدهیم که به حق ختم شود چارهای نیست مگراینکه کارهایمان را به حق شروع کنیم. کاری را میتوان به حق شروع کرد که هم حسن فعلی داشته باشد، یعنی فی نفسه عمل خیر باشد و هم حسن فاعلی داشته باشد که یعنی انسان آن کار را به خدای خود نسبت بدهد و انجام دهد. یعنی بگوید به نام خدا آغاز میکنم که قهراً در این...
-
یاداشت صدو هفتاد نهم : صدای من ....
چهارشنبه 2 خردادماه سال 1397 10:47
یک وقت شخصی مشغول نماز بود وجود مبارک پیغمبر برای کار مهمی او را صدا زد آن شخص نمازش را ادامه داد تا اینکه نمازش تمام شد و رفت خدمت پیامبر وجود مبارک رسول الله فرمودند چرا جواب ندادی؟ عرض کرد من داشتم نماز میخواندم حضرت فرمود مگر نشنیدی که دعوت من است که تو را زنده میکند این دعوت من بر آن نمازت مقدّم است چرا موقعی...
-
یاداشت صدو هفتاد هشت : مصاحبه
سهشنبه 1 خردادماه سال 1397 08:02
مشرکان حجاز وقتی با آن سوء رفتارشان کار را از پیش نبردند نمایندهای انتخاب کردند به نام ابوجهل که از مکه به مدینه بیاید و با علمای اهل کتاب مصاحبه بکند و از آنها راهنمایی بگیرد و بگوید که کسی در شهر ما پیدا شده و ادّعای نبوّت میکند ما برای تشخیص حق و باطل چه بکنیم؟ آعلمای اهل کتاب گفتند در تورات ما جریان اصحاب کهف...
-
یاداشت صدو هشتاد هفت : تا آثار اعمال انسان زنده هستند گویا خود او هم زنده است
دوشنبه 31 اردیبهشتماه سال 1397 06:17
سوال : آیا در بهشت می شود انسان کاری انجام بدهد و درجه اش بالا تر برود ؟ جواب : در بهشت کسی نمیتواند کاری انجام بدهد که به وسیلهٴ آن کار ثواب ببرد و درجات بیشتری پیدا کند برای اینکه «الیوم عملٌ و لا حساب و غداً حسابٌ و لا عمل»[1] آن روز جا برای اینکه کسی ایمان بیاورد یا عمل صالح بکند و یا عبادتی انجام بدهد نیست چون...