-
یاداشت شصت و چهارم : ای کمیل آینه باش
سهشنبه 7 آذرماه سال 1396 15:20
آینه یک شی خارق العاده هست مسائل را همانطوری که هست نشان میدهد نه کم و نه زیاد در روایتی حضرت علی علیه السلام به جناب کمیل فرمود: یا کمیل المومن مرآة المومن. تفسیر این سخن شریف به دو نحو ممکن است: یک - روایت این را میگوید که مومنان باید برای هم مثل آینه باشند چطور آینه خوب و بد را نشان میدهد اگر یک مومنی کار خوبی کرد...
-
یاداشت شصت و سوم : معجزه
دوشنبه 6 آذرماه سال 1396 11:21
معجزه در لغت به معنای عجزه و ناتوانی است یکی از شرایط هر پیامبری داشتن معجزه هست که عموما نوع این معجزه به تناسب زمان آن پیامبر تعیین میشده اما براستی چرا مردم برای پذیرش سخنان منطقی پیامبرانشان از آن ها انجام کار های خارق العاده را طلب میکردند ؟ به این سوال اینگونه میتوان پاسخ داد که قدرت تعقل بشر به مرور زمان تکامل...
-
یاداشت شصت و دوم : ای رسول ما بین مردم باش اما از آنها فاصله نگیر
یکشنبه 5 آذرماه سال 1396 17:10
فرمود: ﴿ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً ﴾ ، هجر جمیل این است که خداوند فرمود ای رسول من بین مردم باش اما از مردم فاصله نگیر و نرنج و قهر نکن و مردم را رها نکن و صابر باش ، این میشود هجر جمیل. درباره انبیای دیگر که این کار را میکردند، ذات اقدس الهی به وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: «و اذکر»؛...
-
یاداشت شصت و یکم: داستان یک پسر عمه .
شنبه 4 آذرماه سال 1396 18:34
اسم زیبر در زبان عربی یعنی مرد قوی در مورد شخصیت زبیر بسیار میشود صحبت کرد او پسر عمه رسول خدا و حضرت علی است زبیر از کسانی بود که رسول الله در وصفش فرمود : سیف الاسلام یعنی شمشیر اسلام و یا اینکه اولین نفری که در مورد غصب خلافت شمشیر کشید و پهلوانانه از حضرت علی و حضرت زهرا دفاع کرد. وقتی در جنگ جمل حضرت علی بر سر...
-
یاداشت شصتم: به دو چیز تکیه نکن
جمعه 3 آذرماه سال 1396 15:24
چند شب پیش داشتم یکی از کتاب های درسیم سال های قبلیم رو میخوندم که بالای کتاب از قول استادم نوشته بودم: طلبه ها هیچ وقت به سلامتی تون ننازید که به تبی بند هست و هیچ وقت پولتون ننازید که به شبی بنده توی یه جمله استاد تمام حرف ها رو زده بود خوب که فکر کردم دیدم چقدر حرف سنگینی هست اینکه آدم تو زندگیش روی چیز های حساب...
-
یاداشت پنجاه نهم : مراقب باشیم سه تا از دوست هایمان ازما شاکی نشوند
دوشنبه 29 آبانماه سال 1396 14:05
ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا یُصَلِّی فِیهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَیْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ 1 در احادیث وجود دارد که مراقب سه چیز باشید که در آخرت این سه مورد از شما در مقابل خداوند شکایت می کنند 1- مسجد خرابی که مردمانش در آن مسجد نماز نمی خوانند 2-...
-
یاداشت پنجاه و هشت: کعبه دل
شنبه 27 آبانماه سال 1396 14:44
در ادبیات دینی گفته شده قلب حرم خداوند است و محافظت لازم دارد و نباید غیر از خداوند چیزی در آن ساکن شود. اما شیطان همیشه سعی در ورود به این حرم الهی را داشته است اما قرآن کریم میفرمایید : إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ 2 : همانا کسانى که تقوا پیشه کردهاند، هرگاه وسوسههاى...
-
یاداشت پنجاه هفتم: رئوف و رحیم
جمعه 26 آبانماه سال 1396 14:54
در دعای جوشن کبیر و سایر ادعیه, خداوند را به «رؤوف و رحیم» می نامیم اما همین «رؤوف و رحیم» راقرآن در بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» در وصف پیغمبر فرمود: ﴿ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ ﴾ ; همین پیغمبر; با اینکه «رؤوف و رحیم» از اسمای حسنایی است که درباره خداوند میگوییم. پس میشود اسمی که برای خداوند است به مظاهر...
-
یاداشت پنجاه شش : هر چه لازم داشت....
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1396 13:58
وقتی فرعون با تمام جبروتش از حضرت موسی سوال میکند که : پروردگار تو موسی کیست؟ حضرت جواب میدهد: رَبُّنَا الَّذی أَعْطی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ پروردگار ما کسى است که هر چیزى را خلقتى که درخور اوست داده سپس آن را هدایت فرموده است. یعنی هر موجودی هر چه لازم داشت خدا به او داد؛ چه دریایی، چه صحرایی، چه زمینی، چه آسمانی،...
-
یاداشت چهل پنجم: من به شما انسان ها هوش دادم و به تمام مخلوقاتم گوش
چهارشنبه 24 آبانماه سال 1396 14:47
هیچ چیزی در عالم نیست مگر اینکه برای ما کارآمد است و هیچ چیزی در عالم نیست مگر اینکه خداوند آن را برای ما رام نکرده باشد، نه اینکه خودمان رام کرده باشیم. خداوند رام کننده هست ما باید از این مسئله استفاده کنیم ﴿ سَخَّرَ لَکُم مَا فِی السَّماوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ ﴾ هرچه در آسمان است هرچه در زمین است ، هرچیزی که بالای...
-
یاداشت پنجاه و چهارم: علوم انسانی اسلامی
سهشنبه 23 آبانماه سال 1396 17:04
سوال : منظور از علوم انسانی اسلامی چیست؟ جواب : علوم انسانی اسلامی این است که کلّ نظام را خدا خلق کرد، انسان را خدا خلق کرد، رابطه انسان و جهان را خدا خلق کرد او باید بیان کند که انسان چگونه با خودش رفتار بکند، با جهان رفتار بکند، با یکدیگر رفتار بکند، هم جهان را به او معرفی میکند براساس علوم تجربی و غیر تجربی، هم...
-
یاداشت پنجاه سوم : ترازو
دوشنبه 22 آبانماه سال 1396 20:33
هرچی یه آدم بزرگ تر میشه حرف هاش هم بزرگ و بزرگتر میشه بنابر این حرف های خدا باید مهمترین حرف ها باشه خدای بزگ ما میفرمایید: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ که یعنی : اولا ما برای هر مردمی یک فرستاده و پیامبر ارسال کرد بعد : این پیامبران به همراه حجت و دلیل روشن...
-
یاداشت پنجاه دوم: حق مردم را بدهیم
یکشنبه 21 آبانماه سال 1396 16:05
به طور کلی اسلامی به دو محدوده تقسیم میشود : یک: حوزه توحید است که میشود ملی و محلی مثلا ارتباط مسلمان با مسلمان یا مسلمان با کافرانی که در محدوده توحید زندگی میکنند دو: حوزه بین المللی و و جامعه بشری است اعم از اینکه مُلحد باشند یا وثنی و غیرش قرآن کریم در هر دو محدوده میفرمایید : لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ...
-
یاداشت پنجاه یکم : چشم ها راباید شست
شنبه 20 آبانماه سال 1396 17:17
برای هر شی یک ظاهری و یک باطنی وجود دارد در مورد ما انسان ها هم این ظاهر و باطن صادق هست تمامی ما آدم ها ظاهری داریم مثل لباس هایمان مدل مو طرز برخورد و خیلی چیزهای که اغلب مورد توجه عموم مردم قرار دارد و یک باطنی که شاید بشود گفت کمتر مورد توجه قرار میگیره و آن باطن امور یعنی نیت درونی که ملاک ارزش گذاری اخلاقی قرار...
-
یاداشت پنجاهم: آنچه که نمیدانی نگو و آنچه که میدانی همه اش را هم نگو
جمعه 19 آبانماه سال 1396 17:16
اینکه چقدر اسلام برای زبان و کنترل این صحبت کرده است یک مسئله جدی است همانطوری که در طول تاریخ اتفاقات بزرگی را زبان به وجود آورده جدی است هدف نگارنده از نوشتن چنین مسله ای صرفا تکرار و یادواری برای همه است که بدانیم چگونه صحبت کنیم روایت اول: سخن در بند توست تا آن را نگفته باشی و چون گفتی تو در بند آنی پس زبانت را...
-
یادشت چهل نهم: کشاورز اصلی من هستم!
پنجشنبه 18 آبانماه سال 1396 20:57
أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ ﴿۶۳﴾ آیا آنچه را کشت مى کنید ملاحظه کرده اید أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ ﴿۶۴﴾ آیا شما آن را [بىیارى ما] زراعت مى کنید یا ماییم که زراعت مى کنیم مبادا خیال کنیم حیات گیاهان به دست ماست!. کشاورز اصلی خداوند است . ما کارمان فقط حرث است، انبارداری است، نقل و...
-
یاداشت چهل هشتم : خدایا شکرت
چهارشنبه 17 آبانماه سال 1396 22:17
یکی از دلیل های که به وسیله اون خدا اثبات میشه شکر منعم هست یعنی چون خدا به ما نعمت داده به خاطر شکر نعمت هلش باید مورد ستایش قرار بگیره اما یه چیز دیگه ای هم وجود داره که شاید بعضی وقت ها یادمون بره و آن اینکه به خاطر سپاس گذاری این همه نعمت نباید نافرمانی بشه حتی اگر وعده عذاب هم نداده باشه لو لم یتوعد الله علی...
-
یاداشت چهل هفتم: جواب : هر سه گزینه صحیح است
چهارشنبه 17 آبانماه سال 1396 22:10
امروز استاد مصباح سر درس اخلاق فرمودن: دنیا خودش برای خودش سه تا ویژگی داره: اول- لغو هست دوم- لهوهست سوم- عبث هست این آخرت هست که باعث میشود دنیا ارزش پیدا کندلذا سعی کنیم استفاده کنیم پی نوشت: درس اخلاق مورخ 96/7/19
-
یاداشت چهل ششم:خود هنر دان دیدن آتش عیان
چهارشنبه 17 آبانماه سال 1396 21:56
خود هنر دان دیدن آتش عیان یه سوال اساسی چند روزه ذهنم رو مشغول کرده: اگر قرار باشه همه ما بعد از مرگ حقایقی رو که اهل بیت فرمودن رو ببینیم پس فرقمون با کفار چیه ؟ اونا هم که میبینن شاید بتونیم اینطور جواب بدیم که نه خیر تو همین دنیا هم میشه خیلی هاش رو دید فقط مرد میخواد
-
یاداشت چهل پنجم: برای اولین بار با تمام وجود به چشم های استادم نگاه کردم
چهارشنبه 17 آبانماه سال 1396 21:33
یکی از اساتید میفرمودند وقتی که استادتان درس میدهد به استاد خوب نگاه کنید اما وقتی از سراسر وجودش صحبت میکند دوبرابر نگاه کنید مخصوصا چشم هایش. همینطوری که درس های ما به عملی و نظری تقسیم میشن تفسیر قرآن هم به نظری و عملی تقسیم میشن. امروز سر کلاس تفسیر آیت الله جوادی همه تفسیر عملی قرآن رو خوب یاد گرفتیم وقتی که...
-
یاداشت چهل و چهارم: تفاوت عدالت با مساوات
پنجشنبه 13 مهرماه سال 1396 21:49
سوال: آیا در اسلام تساوی با عدالت یک سان است؟ خیر. تعبیری را بعضی را شهید مطهری نقل میکنند که نباید تعابیر رهزن باشند مهمترین نکته در تفاوت این دو کلمه مفهوم استحقاق است در عدالت یک لیاقت و استحاق وجود دارد1 اما در تساوی یکسانی هست بدون هیچ گونه کم یا زیادی مثلا در بحث حقوق زن اسلام قائل به عدالت است نه تساوی یعنی با...
-
یاداشت چهل سوم: یک سوال اساسی
چهارشنبه 5 مهرماه سال 1396 19:49
این کسانی که با اسلام آشنایی ندارند اوضاعشان چه جور هست؟ همه میروند جهنم؟؟ برخورد خداوند با کسانی که از دنیا رفته اند و به اسلام ایمان نیاورده اند دو جور هست: یک : یا مقصر هستند یعنی اسلام به آنها رسیده و حق بر آنها روشن شده و حالا به هر دلایلی تصمیم گرفته اند مسلمان نشوند و فوت کرده اند دو: یا قاصر هستند که یعنی از...
-
یاداشت چهل دوم : به مناسبت یکی از شریف ترین سادات
چهارشنبه 5 مهرماه سال 1396 18:09
هنوز یک قرن از غیبت خورشید پرفروغ آسمان امامت و ولایت ـ حضرت مهدی (عج) ـ نگذشته بود که ستارهای از افق بغداد درخشیدن گرفت و نور امیدی بر دل عاشقان و منتظران نشاند. او به سال 359 ق.[1] در محلة شیعه نشین کرخ بغداد، در خانهای که از گلهای عطرآگین ایمان و اخلاص و روشنایی علم و عمل آذین بندی شده بود، دیده به جهان گشود و...
-
یاداشت : چهل یکم فلسفه منصوص عبادات
سهشنبه 28 شهریورماه سال 1396 21:45
طبیعتا هر دستوری که از مولای حکیم صادر میشود دارای مصلحت یا حکمتی هست که به این حکت ها علل ها یا مصلحت ها گاها عنوان فلسفه آن عمل گفته میشود . فی الحال فلسفه بعضی از دستورات دینی را میدانیم و بعضی را هم نمیدانیم اما آنچه که از نهج البلاغه استخراج میشود چنین است : خدا «ایمان» را براى پاکسازى دل از شرک، و «نماز» را براى...
-
یاداشت چهلم : برو تار دلتو درست کن( به مناسبت رحلت فیلسوف کبیر حکیم جهانگیر قشقایی)
شنبه 25 شهریورماه سال 1396 22:09
حکیم و فقیه و عارف امامی قرن سیزدهم وی در ۱۲۴۳ در روستای دهاقان، از توابع شهرضا در اصفهان، بهدنیا آمد پدرش، محمدخان قشقایی اصفهانی درّهشوری، مردی عالم و صاحب کمال و از خانهای دره شور، از ایل قشقایی بود. مادرش نیز از خانزادگان سمیرم اصفهان و از ساکنان دهاقان بود و به همینسبب مردم...
-
یاداشت سی و نهم : مسئله حیاء در اسلام
شنبه 25 شهریورماه سال 1396 21:47
خیلی وقت ها سوال می شود که حیا چیست؟ یا اینکه فرقش با خجالت در چیست ؟ به طور کلی میشود گفت حیایی که از منظر دین گفته میشود با خجالت یک تفاوت عمده دارد و آن این هست که کسی که خجالت می کشد کاری را انجام دهد در واقع توان انجام آن کار ندارد اما در مسئله حیا توان انجام کار هست اما به دلایلی شخص آن کار را انجام نمیدهد برای...
-
یاداشت سی و هشتم: بهترین انتخاب
جمعه 24 شهریورماه سال 1396 16:59
عمدتا در هر مطلب یا هر موضوعی فارق از اهمیت موضوع نظرات مختلف و گاه متناقضی پیرامون آن مسله مطرح میشود اما عاقل کسی است که این نظرات متعصبانه برخورد نکند هرکدام را بسنجد و عقلانی ترین راه را انتخاب کند این بهترین انتخاب یک فرد عاقل در تمامی مسائل زندگیش است. قال امیرالمومنین علی علیه السلام : من استقبل وجوه الآراء عرف...
-
یاداشت سی و هفتم: رازداری
جمعه 24 شهریورماه سال 1396 16:42
اگر بخواهیم اسلام را کلی نگاه کنیم باید بگوییم اسلام دین درایت است . درایت یعنی بدانیم کجا چه کاری را انجام دهیم فهم این دانستن مترتب بر شناخت خودمان و پیرامونمان است که هردوی اینها را اسلام به ما داده است . یکی از کارهای که باعث درایت در زندگی میشود راز دای است مسله بسیار مهمی که برای حفظ آبروی افراد یا حفظ جامعه...
-
یاداشت سی ششم: اسلام و مقتضیات زمان
دوشنبه 20 شهریورماه سال 1396 23:13
سوال : چرا اسلام در این هزار چهار صد سال قدیمی نشده؟ دلایل مختلفی دارد ولی آنچه که شهید مرتضی مطهری در کتاب اسلام و مقتضیات زمان به مهمترین دلیل می نویسند مسله اجتهاد و بیان قواعد کلی سعادت دنیوی و اخروی است لذا به طور کلی میتوان گفت این که اسلام به عنوان جامع ترین دین با مقتضیات زمان پیش میرود این هست که اسلام...
-
یاداشت سی و پنجم : پرتوی از یک زندگی قرآنی ( به مناسبت فوت آیت الله طالقانی)
یکشنبه 19 شهریورماه سال 1396 19:35
زندگینامه: سید محمود طالقانی ( ۱۲۸۹- ۱۳۵۸) مرحوم آیتالله طالقانی در سال ١ ۲ ٨٩ هجری شمسی دیده به جهان گشود او در خانوادهای اهل علم و فضیلت و دارای روحیات انقلابی و ضد ظلم رشد نمود و برای نخستین بار در مکتب پدرش ابوالحسن آغاز به یادگیری مفاهیم اسلامیو درس تقوا کرد. همان کس که امام خمینی (ره ) از او به سرآمد...